dc.contributor.author | Bjerkan, Kristin Ystmark | |
dc.date.accessioned | 2020-06-07T21:05:35Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T13:49:15Z | |
dc.date.available | 2020-06-07T21:05:35Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T13:49:15Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7894-318-2 | |
dc.identifier.issn | 1890-6435 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/3311 | |
dc.description.abstract | Lik tilgang på transport anses som en forutsetning for at personer med nedsatt funksjonsevne skal kunne delta i samfunnslivet på lik linje med den øvrige befolkningen. Universell utforming av kollektivtransporten innebærer at alle skal kunne benytte seg av det ordinære tilbudet i så stor utstrekning som mulig, uten behov for bistand. Teknologiske utviklinger knyttet til billettbestilling, billettavhenting og informasjon blant annet på internett har på den ene siden økt tilgjengeligheten for enkelte grupper, men samtidig redusert selvstendigheten for andre. Dette notatet viser at personer med nedsatt funksjonsevne reiser mindre kollektivt enn den generelle befolkningen. En av tre har også vansker med å reise kollektivt, hvilket særlig skyldes forhold inne på kollektive transportmidler. Kvinner, eldre og personer med nedsatt bevegelsesevne opplever størst vansker med kollektivtransport. Dette notatet drøfter også konsekvenser av vansker med å reise kollektivt, særlig knyttet til sysselsetting og sosial deltakelse. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Notat 2/09 | |
dc.subject | NOVA | |
dc.title | Funksjonshemmende kollektivtransport? | no_NB |
dc.type | Notat | |
fagarkivet.source.pagenumber | 62 | |