Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngebretsen, Reidun
dc.date.accessioned2020-06-07T21:05:10Z
dc.date.accessioned2021-04-29T13:52:04Z
dc.date.available2020-06-07T21:05:10Z
dc.date.available2021-04-29T13:52:04Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn82-7894-215-3
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3212
dc.description.abstractIn the project ö‚'Communication in case of dementiaö‚' the aim was to collect knowledge on different approaches and discuss experiences from the formal service system (geronto-psychiatric and geriatric units, teams and policlinics) and different levels of voluntary work within the Norwegian Health Association.The Norwegian Health Association have financed the project. The perspective of the person with dementia is highlighted, especially in the formal service system. The perspective of the family caregiver is predominant in the voluntary sector, but the basis for every helper is to take the perspective of the person with dementia. Knowledge and empathy for family caregivers` perspective is important as well. Family members cannot be expected to be professional helpers. Collaboration between family and staff and between the formal service system and voluntary services is highlighted. Both family and staff experience challenges in adapting their approaches to the person with dementia and to be flexible in ways of communication. For staff; teaching, consultation and professional collaboration over time is recommended to build communication competence.Communication in case of dementia is an arena for co-operation on different levels.en
dc.description.abstractKommunikasjon ved demens er en arena for samarbeid på flere nivåer. Ved demens får kommunikasjonspartnere et stort ansvar for å ta utgangspunkt i demensrammedes perspektiv. Dette gjelder både ved utredning, behandling og i daglig samvær. I denne rapporten beskrives utfordringer i samspillet også fra pårørendes, ansattes og frivillige hjelperes perspektiv. Pårørende kan ikke forventes å være profesjonelle hjelpere for sine nærmeste, men de er sentrale medspillere. Pårørendes ståsted og erfaringer blir viktig både i frivillig arbeid og i offentlige tilbud og tjenester for personer med demens og deres familier. Undervisning, veiledning og faglige diskusjoner mellom ulike grupper av personell blir også understreket. Rapporten viser betydningen av samarbeidet mellom ulike instanser innen det offentlige hjelpeapparatet og i forholdet mellom offentlige og frivillige tiltak. Prosjektet er finansiert av Nasjonalforeningen for folkehelsen.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 13/05
dc.subjectNOVA
dc.titleKommunikasjon ved demens - en arena for samarbeidno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/ringe
fagarkivet.source.pagenumber102


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel