Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaare, Birgit Hertzberg
dc.contributor.authorHeim, Jan
dc.contributor.authorBrandtzæg, Petter Bae
dc.contributor.authorEndestad, Tor
dc.date.accessioned2020-06-07T21:05:01Z
dc.date.accessioned2021-04-29T13:53:48Z
dc.date.available2020-06-07T21:05:01Z
dc.date.available2021-04-29T13:53:48Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn82-7894-181-5
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3199
dc.description.abstractDenne rapporten er et resultat av prosjektet "En digital barndom" (2002-2004) som er finansiert av Velferdsprogrammet i Norges forskningsråd. Rapporten beskriver funn fra en større spørreundersøkelse om hvordan norske skolebarn i Oslo i alderen syv til tolv år bruker ny medieteknologi. For det første viser resultatene at nesten alle barn har tilgjengelighet til både PC og Internett, samt at tilgangen til TV- og PC- spill er høy både i barnas hjem og på deres egne rom, men bruken av nye medier er lavere enn forventet. For det andre peker rapporten på store forskjeller mellom jenter og gutter. Gutter har både mer tilgang til enkelte medier som TV-spill og PC-spill og bruker ny medieteknologi mer. For det tredje viser analysene at barna bruker medieteknologien på svært forskjellig måter. Vi kan derfor dele inn barna i grupper ut fra ulike måter å bruke nye medier på: 1) "Uinteresserte", 2) "underholdningsorienterte", 3) "teknologiorienterte" og 4) "nytteorienterte". Den største gruppen, hele 40 prosent, er "uinteresserte". Disse ulike bruksmønstrene gjenspeiler den digitale kløften mellom jenter og gutter. Jentene kan i større grad karakteriseres som "uinteresserte" i ny medieteknologi, mens gutter er mer "underholdningsorienterte" og "teknologiorienterte". Til slutt finner undersøkelsen liten støtte for påstandene om at bruk av ny medieteknologi som PC, Internett-tjenester data- og TV-spill fortrenger andre aktiviteter som ballspill, utelek eller sportsaktiviteter. Tor Endestad, førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo Petter Bae Brandtzæg, forsker ved SINTEF IKT Jan Heim, sjefsforsker ved SINTEF IKTLeila Torgersen, forsker ved NOVA Birgit Hertzberg Kaare, professor ved Institutt for Kulturstudier ved Universitetet i Oslo Les pressemelding, eller last ned hele rapporten i pdf.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 1/04
dc.subjectNOVA--Skole--Familie--Barn og barnevern--Ungdom
dc.titleEn digital barndom.no_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber105


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel