dc.contributor.author | Seeberg, Marie Louise | |
dc.date.accessioned | 2020-06-07T21:04:44Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T13:51:16Z | |
dc.date.available | 2020-06-07T21:04:44Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T13:51:16Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7894-172-6 | |
dc.identifier.issn | 0808-5013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/3177 | |
dc.description.abstract | Rapporten er basert på et halvt års sosialantropologisk feltarbeid i en grunnskole i Oslo og et tilsvarende feltarbeid i en grunnskole i Amsterdam. Diskusjoner om et flerkulturelt samfunn må forstås på bakgrunn av hvordan majoritetsbefolkningen ser på seg selv og på de grunnleggende verdier som former både samfunnet og det nasjonale selvbildet. Hva man mener med demokrati er også nært knyttet til slike diskusjoner. I Nederland er det toleranse og frihet som har den mest sentrale rolle, mens det i Norge er likhet som oppfattes som det viktigste og mest verdifulle norske særtrekk. I rapporten vises det hvordan dette kommer til uttrykk i skolehverdagen i de to landene. Skolesystemet i Norge - enhetsskolen - er bygd opp rundt ideen om likhet, mens skolesystemet i Nederland er formet av ideen om toleranse og frihet som det sentrale. Dette gir helt ulike rammer for hvordan barn lærer å håndtere forskjellighet, og for hvilke nasjonale selvbilder som formidles. Det gir også helt ulike premisser for diskusjonene om innvandring og det flerkulturelle samfunn, ved at det i Norge er likhetens grenser som utfordres, mens det i Nederland er toleransens grenser som blir viktige. Rapporten er Seebergs doktorgradsavhandling. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Rapport 18/03 | |
dc.subject | NOVA--Skole, Innvandring--Migrasjon og minoriteter--Barn og barnevern--Ungdom | |
dc.title | Dealing with Difference: Two classrooms, two countries | no_NB |
dc.type | Research report | |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/mlsee | |
fagarkivet.source.pagenumber | 261 | |