Show simple item record

dc.contributor.authorSeeberg, Marie Louise
dc.date.accessioned2020-06-07T21:04:44Z
dc.date.accessioned2021-04-29T13:51:16Z
dc.date.available2020-06-07T21:04:44Z
dc.date.available2021-04-29T13:51:16Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7894-172-6
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3177
dc.description.abstractRapporten er basert på et halvt års sosialantropologisk feltarbeid i en grunnskole i Oslo og et tilsvarende feltarbeid i en grunnskole i Amsterdam. Diskusjoner om et flerkulturelt samfunn må forstås på bakgrunn av hvordan majoritetsbefolkningen ser på seg selv og på de grunnleggende verdier som former både samfunnet og det nasjonale selvbildet. Hva man mener med demokrati er også nært knyttet til slike diskusjoner. I Nederland er det toleranse og frihet som har den mest sentrale rolle, mens det i Norge er likhet som oppfattes som det viktigste og mest verdifulle norske særtrekk. I rapporten vises det hvordan dette kommer til uttrykk i skolehverdagen i de to landene. Skolesystemet i Norge - enhetsskolen - er bygd opp rundt ideen om likhet, mens skolesystemet i Nederland er formet av ideen om toleranse og frihet som det sentrale. Dette gir helt ulike rammer for hvordan barn lærer å håndtere forskjellighet, og for hvilke nasjonale selvbilder som formidles. Det gir også helt ulike premisser for diskusjonene om innvandring og det flerkulturelle samfunn, ved at det i Norge er likhetens grenser som utfordres, mens det i Nederland er toleransens grenser som blir viktige. Rapporten er Seebergs doktorgradsavhandling.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 18/03
dc.subjectNOVA--Skole, Innvandring--Migrasjon og minoriteter--Barn og barnevern--Ungdom
dc.titleDealing with Difference: Two classrooms, two countriesno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/mlsee
fagarkivet.source.pagenumber261


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record