Kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder
Abstract
I rapporten gjøres de kulturelle kodene for dagens norske foreldreskap eksplisitt ved å sette søkelys på kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder i ungdomstiden. Viktige problemstillinger er: Hva består kjærlighets- og autoritetsarbeid i? Hvilke dilemmaer møter mødre og fedre i utformingen og utøvelsen av kjærlighets- og autoritetsarbeid? Rapporten viser hvordan den kulturelle konstruksjonen av foreldreskapet påvirkes av den kulturelle forståelse av hvilken tid i et barns liv ungdomstiden er ment å være. Videre behandler den foreldreskap som en kjønnet virksomhet og viser hvordan kulturelle forestillinger som forbinder autoritet med faderskap og kjærlighet med moderskap, fortsatt lever videre i dagens kulturelle koder. Metodisk anvendes det en såkalt multisituert tilnærming. Tyngdepunktet i empirien er et intervjumateriale som kontekstualiseres innenfor fire områder: en annen kulturell bakgrunn, nåtidig vitenskapelig kunnskapsproduksjon om barneoppdragelse og foreldreskap, barneverntjenestens forståelse av foreldreskap og ungdomsproblemer og, til sist, intimitetens kontekst. Rapporten er Hennums doktorgradsavhandling.