Sannhet, frimodighet og profesjonalitet : En diskusjon om lærerprofesjonalitet inspirert av Michel Foucaults problematisering av begrepet ”Parrhesia”
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3089Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [417]
Sammendrag
Michel Foucaults arbeider hatt en betydelig innvirkning på profesjonsforskning, særlig de siste årtier. Det gjelder også forskning om lærerollen. Mesteparten av denne forskningen knytter seg til Foucaults tidligere produksjon, og i mer begrenset grad til hans senere arbeider. I denne artikkelen vil utfordringene til lærerollen belyses, særlig i perspektiv av Foucaults senere arbeider. I Foucaults senere arbeider bringes blant annet fokus mot sammenhengen mellom kritisk refleksjon, systemkritikk og mulighetene for selvkonstruksjon. Særlig to begreper blir stående sentralt i den videre drøfting: ”parrhesia” (frimodighet) og ”kairos” (evnen til situasjonell handling).