Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundli, Liv
dc.date.accessioned2020-05-12T10:33:38Z
dc.date.accessioned2020-08-26T06:05:49Z
dc.date.accessioned2021-04-29T08:59:04Z
dc.date.available2020-05-12T10:33:38Z
dc.date.available2020-08-26T06:05:49Z
dc.date.available2021-04-29T08:59:04Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3073
dc.description.abstractDa veiledningsopplæringen for lærerutdanningen ble etablert i Norge på 1970-tallet, vesentlig inspirert av Torgeir Bue, tok man avstand fra tidligere tiders modell for øvingsopplæring som ble sett som snever, teknisk og autoritær, i tråd med en overgang fra ”hårdere til blødere former for herredømmeudøvelse” i samfunnet for øvrig. Ny veiledningsopplæring etter 70-tallet var sterkt inspirert av humanistisk psykologi, særlig Carl Rogers. Vi som tok vår veilederutdanning i denne perioden møtte en vektlegging på harmoni og symmetri i veiledningssituasjonen, et ideal om utvikling av ’hele mennesket’ og selvutvikling, og en motvilje mot å betrakte vurdering som del av veilederrollen.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Osloen
dc.relation.ispartofseriesSPS arbeidsnotat;nr. 4
dc.subjectVeiledningssituasjonen
dc.titleVeiledning i lærerutdanningens praksis - i går, i dag - og i morgenen
dc.typeWorking paperen
fagarkivet.source.pagenumber12en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel