Veiledning i lærerutdanningens praksis - i går, i dag - og i morgen
dc.contributor.author | Sundli, Liv | |
dc.date.accessioned | 2020-05-12T10:33:38Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T06:05:49Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T08:59:04Z | |
dc.date.available | 2020-05-12T10:33:38Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T06:05:49Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T08:59:04Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/3073 | |
dc.description.abstract | Da veiledningsopplæringen for lærerutdanningen ble etablert i Norge på 1970-tallet, vesentlig inspirert av Torgeir Bue, tok man avstand fra tidligere tiders modell for øvingsopplæring som ble sett som snever, teknisk og autoritær, i tråd med en overgang fra ”hårdere til blødere former for herredømmeudøvelse” i samfunnet for øvrig. Ny veiledningsopplæring etter 70-tallet var sterkt inspirert av humanistisk psykologi, særlig Carl Rogers. Vi som tok vår veilederutdanning i denne perioden møtte en vektlegging på harmoni og symmetri i veiledningssituasjonen, et ideal om utvikling av ’hele mennesket’ og selvutvikling, og en motvilje mot å betrakte vurdering som del av veilederrollen. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo | en |
dc.relation.ispartofseries | SPS arbeidsnotat;nr. 4 | |
dc.subject | Veiledningssituasjon | en |
dc.title | Veiledning i lærerutdanningens praksis - i går, i dag - og i morgen | en |
dc.type | Working paper | en |
fagarkivet.source.pagenumber | 12 | en |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
SPS - Documents [427]