Veiledning i lærerutdanningens praksis - i går, i dag - og i morgen
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3073Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [428]
Sammendrag
Da veiledningsopplæringen for lærerutdanningen ble etablert i Norge på 1970-tallet, vesentlig inspirert av Torgeir Bue, tok man avstand fra tidligere tiders modell for øvingsopplæring som ble sett som snever, teknisk og autoritær, i tråd med en overgang fra ”hårdere til blødere former for herredømmeudøvelse” i samfunnet for øvrig.
Ny veiledningsopplæring etter 70-tallet var sterkt inspirert av humanistisk psykologi, særlig Carl Rogers. Vi som tok vår veilederutdanning i denne perioden møtte en vektlegging på harmoni og symmetri i veiledningssituasjonen, et ideal om utvikling av ’hele mennesket’ og selvutvikling, og en motvilje mot å betrakte vurdering som del av veilederrollen.