Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Lisbet
dc.date.accessioned2019-11-18T15:13:16Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:45:30Z
dc.date.available2019-11-18T15:13:16Z
dc.date.available2021-04-29T12:45:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-7063-493-4
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/2916
dc.description.abstractDigitalisering av forbrukerrollen gjør det i dag praktisk mulig for nettbutikker å ta ulike priser fra ulike kunder basert på deres antatte kjøps- og betalingsvillighet. Hovedtema for denne studien er prisdiskriminering basert på forbrukernes digitale spor og persondata, mer presist; personlig prising av varer og tjenester på nett. Vi har kombinert tre metoder; eksperiment, fokusgruppe og survey, for blant annet å undersøke om personlig prising - samt personlig rettet reklame og rangering av produkter - forekommer i fire utvalgte digitale markeder; markedene for klær, mobiltelefoner, flyreiser og hotellovernattinger. Vi fant ingen eksempler på personlig prising i vårt mystery-shopping-eksperiment, men alle deltakerne trodde de hadde vært utsatt for personlig prising påvirket av deres tidligere søker-klikk og forbrukshistorikk. I den landsrepresentative surveyen trodde annenhver forbruker at det forekommer personlig prising av varer og tjenester på nett. Vi finner også at tilliten til at digitale aktører behandler persondata på en god måte er kraftig redusert i løpet av bare ett år.en
dc.description.abstractWe found no signs of personalized pricing of goods and services in our experiment, still, all participants thought that they had been exposed to personalized pricing, based on their prior online searching. Also in the following nationally representative survey, each second respondent think that personalized pricing online occurs today. The survey also reveals that confidence in digital platforms decreased substantially during the last year. The report contains a Summary in English with main research findings, the questionnaire in English and a short description of the experimental design (in the appendix after the Norwegian questionnaire). The report contains ‘Vedleggstabeller’ (Table attachment), unfortunately only in Norwegian, but the tables very much follow the questionnaire. Hence, by reading the questionnaire, it should be easy to find the results on questions that seem interesting.en
dc.language.isonben
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten
dc.relation.ispartofseriesRapport;7-2019
dc.subjectpersonlig prisingen
dc.subjectprisdiskrimineringen
dc.subjectdigitale forbrukermarkederen
dc.subjectdigitalisering av forbrukerrollenen
dc.titleUtnyttes digitale spor til personlig prising av varer og tjenester?en
dc.typeResearch reporten
fagarkivet.source.pagenumber43en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel