Utnyttes digitale spor til personlig prising av varer og tjenester?
Abstract
Digitalisering av forbrukerrollen gjør det i dag praktisk mulig for nettbutikker å ta ulike priser fra ulike kunder basert på deres antatte kjøps- og betalingsvillighet. Hovedtema for denne studien er prisdiskriminering basert på forbrukernes digitale spor og persondata, mer presist; personlig prising av varer og tjenester på nett. Vi har kombinert tre metoder; eksperiment, fokusgruppe og survey, for blant annet å undersøke om personlig prising - samt personlig rettet reklame og rangering av
produkter - forekommer i fire utvalgte digitale markeder; markedene for klær, mobiltelefoner, flyreiser og hotellovernattinger.
Vi fant ingen eksempler på personlig prising i vårt mystery-shopping-eksperiment, men alle deltakerne trodde de hadde
vært utsatt for personlig prising påvirket av deres tidligere søker-klikk og forbrukshistorikk. I den landsrepresentative
surveyen trodde annenhver forbruker at det forekommer personlig prising av varer og tjenester på nett. Vi finner også at
tilliten til at digitale aktører behandler persondata på en god måte er kraftig redusert i løpet av bare ett år. We found no signs of personalized pricing of goods and services in our experiment, still, all participants thought that they
had been exposed to personalized pricing, based on their prior online searching. Also in the following nationally
representative survey, each second respondent think that personalized pricing online occurs today. The survey also
reveals that confidence in digital platforms decreased substantially during the last year.
The report contains a Summary in English with main research findings, the questionnaire in English and a short description of the experimental design (in the appendix after the Norwegian questionnaire). The report contains ‘Vedleggstabeller’ (Table attachment), unfortunately only in Norwegian, but the tables very much follow the questionnaire. Hence, by reading the questionnaire, it should be easy to find the results on questions that seem interesting.