Pressens påvirkningspotensiale på aksjekurser - En casestudie av Funcom-dekningen i DN og E24 i 2017
Bachelor thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/1059Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvordan påvirker pressens dekning av et selskap aksjekursen. Finnes det svingninger som gjenspeiler negative og positive oppslag om spillselskapet Funcom? Hvilke fallgruver må journalister være oppmerksomme på for å unngå å la seg misbruke i innsidehandel og markedsmanipulasjon. En case-studie av Funcom dekningen i DN og E24 i 2017 gjort ved hjelp av kvantitativ innholdsanalyse for å undersøke hvor stort påvirkningspotensialet er og kan være. Tekniske analyser og finansteori satt i sammenheng med hvilke hendelser som ble og ikke ble omtalt og hvilke utsalg de fikk på aksjeverdien.
Beskrivelse
Bachelor i Journalistikk