På hvilken måte påvirker leders atferd arbeidstakeres motivasjon?
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om motivasjon i arbeidshverdagen. Motivasjon som tema er stort og komplekst, og påvirkes av mange variabler. Selve definisjonen av ordet kan beskrives som en indre psykologisk prosess som skaper drivkraft og får oss til å handle. I denne oppgaven vil jeg spesielt vektlegge lederes rolle for arbeidstakeres motivasjon i arbeidshverdagen, og problemstillingen jeg derfor har valgt å jobbe ut i fra er:
På hvilken måte påvirker leders atferd arbeidstakers motivasjon?
Problemstillingen besvares ved hjelp av ulike motivasjons- og ledelsesteorier. De mest sentrale motivasjonsteoriene til denne oppgaven retter seg mot menneskelige behov og individuelle oppfatninger. Særlig relevant er Maslows behovshierarki, kognitiv teori om indre- og ytre motivasjon, samt Herzbergs tofaktormodell innen jobbkarakteristika. Innen ledelsesteori vi jeg fokusere på teorier om lederatferd, situasjonsbestemt ledelse og ulike lederstiler gjennom fullspektrumsmodellen. Jeg vil særlig benytte oppgave- og relasjonsorientert ledelse i form av Ohio- og Michigan studiene, Hersey og Blanchards teori om tilpasning av ledelse, samt transaksjons- og transformasjonsledelse.
Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming der jeg bruker kvalitativ metode og intervju av syv informanter. Hensikten med intervjuene er å skape en bedre forståelse av hva som motiverer informantene i arbeidsdagen og i hvilken grad leders atferd påvirker motivasjonen.
Etter datainnsamling og analyse fant jeg at leders rolle fremsto som en vesentlig mindre faktor enn forventet i forhold til arbeidstakers motivasjon. Ledelsen i seg selv viste seg i liten grad å fremme motivasjon, men om ledelsen opplevdes som negativ, kunne den lett ha en motivasjonshemmende effekt. Det fremkom derimot at trekk ved arbeidsoppgaver og sosial tilhørighet hadde en større motivasjonsfremmende effekt.
Description
Bachelor i Administrasjon og ledelse