Nye boligkjøpsmodeller – med eller mot det etablerte boligregimet?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
https://doi.org/10.18261/njus.4.1.4Abstract
De siste 6–9 årene har boligutviklere i Norge utviklet ulike boligkjøpsmodeller som skal muliggjøre boligkjøp også for hushold som mangler egenkapital eller høy nok inntekt til å få boliglån i en privat bank. Modellene gjelder nybygde boliger og er utformet av kommersielle boligutviklere. I tillegg har enkelte kommuner utformet egne versjoner av slike kjøpsmodeller. Denne artikkelen beskriver og analyserer de nye boligkjøpsmodellene, boligutviklerne som står bak dem, og deres vurderinger og motivasjoner for å tilby modellene. Artikkelen bygger på en omfattende internettbasert kartlegging av de ulike modellene på markedet i Norge i 2021 og 2022 og intervjuer med boligutviklerne. Artikkelen beskriver hvilke institusjonelle endringer som gjøres for å sikre effektiv oppskalering av modellene, og reiser avslutningsvis spørsmål om modellene representerer en dypere endring i det norske boligpolitiske regimet. Forfatterne konkluderer med at modellene snarere representerer en utvikling og tilpasning av en markedsbasert eie-politikk enn et brudd i regimet. The past 6–9 years, housing developers in Norway have developed different home ownership schemes that make it possible for households without enough equity capital or income to qualify for a housing mortgage in a private bank. The schemes are used on newbuilt housing units and are designed by commercial housing developers. Some municipalities have also developed their own versions of such schemes. This article describes and analyses these new home ownership schemes, the housing developers behind the schemes and their own assessments and motivations for offering them. The article builds on a comprehensive internet-based mapping of the different schemes that was offered on the housing market in Norway in 2021 and 2022, and on interviews with the housing developers. The article describes some of the institutional changes set in motion to secure upscaling of the schemes. The authors raise questions about whether the schemes represent a deeper change in the Norwegian housing policy regime. They conclude that the schemes rather represent an adjustment of the market-based, owner-oriented housing policy.