Show simple item record

dc.contributor.authorYttergård, Vegard
dc.contributor.authorVennebo, Kirsten Foshaug
dc.date.accessioned2024-08-07T11:22:24Z
dc.date.available2024-08-07T11:22:24Z
dc.date.created2024-01-30T20:44:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationForskning og forandring. 2024, 7 (1), 72-91.en_US
dc.identifier.issn2535-5279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145087
dc.description.abstractDenne artikkelen rapporterer fra en studie der vi undersøker ledelsespraksiser i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring iverksatt på initiativ fra skoleeieren. Studien har et aksjonsforskningsdesign med fire deltakende skoler og ledergrupper. Samlet viser studien hvordan ledelsespraksiser som er preget av distribuert og samhandlende «tett-på-ledelse», kjennetegnet av kontekstsensitive og verdibevisste handlingsorienteringer og -valg, utvikles gjennom oppstartsarbeidet. Ledergruppene, med rektorene i spissen, forankrer arbeidet i skolenes profesjonsfellesskap gjennom å sette verdier samt skolenes praktisering av tilpasset opplæring i sentrum for felles meningsskapende aksjoner, med klare koblinger til skoleeierens plan. Basert på funn i studien diskuterer vi hvordan ledelsespraksisene kan få betydning for det videre utviklingsarbeidet og utvikling i skolene, før vi avslutningsvis konkluderer og peker på noen av studiens implikasjoner og begrensninger. This article reports on a study in which we investigate school leadership practices for the development of adapted education, as they are expressed in the initial phase of schools’ development work, which is undertaken at the initiative of local educational authorities. The study has an action research design with four participating schools and school leadership groups. Overall, the study shows how leadership practices that are characterised by distributed and interactive “close-up” leadership as well as by context-sensitive and value-conscious action orientations and choices are developed through the initial phase. The work of the leadership groups, led by the principals, is anchored in the schools’ professional community by focusing on values and the schools’ practice of adapted education in joint meaning making actions with clear links to the plan from the local educational authorities. Based on the findings of the study, we discuss how leadership practices can have an impact on further development work and development in the schools before concluding and pointing out some of the study’s implications and limitations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLedelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæringen_US
dc.title.alternativeSchool leadership practices in the initial phase of schools’ work for developing adapted educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.23865/fof.v7.5099
dc.identifier.cristin2239013
dc.source.journalForskning og forandringen_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber72-91en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal