Ungdommers levde medborgerskap: Betydningen av klassede foreldrepraksiser under pandemien
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137140Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NOVA andre dokumenter [120]
- Publikasjoner fra Cristin [3841]
Originalversjon
10.18261/nost.8.4.4Sammendrag
I denne artikkelen undersøker vi hva familiens sosioøkonomiske ressurser betyr for levd medborgerskap hos
ungdom, gjennom å se på klassede praksiser i familiene deres under den nasjonale nedstengningen i covid-19-
pandemiens første fase. Situasjonen satte på spissen noen av de mest sentrale dimensjonene i utviklingen av
medborgerskap hos unge: tilhørighet, deltakelse og subjektivering. Basert på intervjuer med 40 ungdommer våren
2020 argumenterer vi for at disse vesentlige sidene ved medborgerskap i stor grad formes i familien. Vi viser hva
ulike klassede former for foreldreskap gjorde med ungdommenes opplevelse av medborgerskap, særlig gjennom
én sentral mekanisme for medborgerskapsdanning i familien: hvorvidt ungdommene her får rom og støtte til å
utvikle en form for subjektivering – frihet til selvstendig handlekraft og meningsdannelse i samfunnsrelasjonen.
Vi viser at subjektivering skjer på ulike måter, både med støtte hos foreldrene og i motstand mot foreldrene, men
der begge fører til selvstendig meningsdannelse og vilje til samfunnsdeltakelse. En tredje form vi finner, er der
de unge ikke uttrykker særlig bevisst medborgerskap enten på grunn av ukritisk innordning eller likegyldighet.
Myndighetenes håndtering av pandemien begrenset ungdoms handlingsrom kraftig, men undersøkelsen vår finner
at bakenfor den generelle likheten i respons på smitteverntiltakene ligger ulike opplevelser av lydighet og agens
med en klar parallell til ulike opplevelser av medborgerskap. Vi viser at opplevelsen av medborgerskap er knyttet
til foreldrenes praksis, blant annet deres måte å engasjere de unge i samtaler og diskusjon av samfunnsspørsmål og
nyhetshendelser på. Selv om foreldrenes praksis til en viss grad samvarierer med sosioøkonomiske ressurser, viser
vi at individuelle ressurser som selvstendighet og familiens samhold i møte med eksterne trusler, som pandemien,
også bidrar til ungdoms opplevelse av medborgerskap.