Gruppelederes erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten en kvalitativ studie
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
10.7557/14.6439Abstract
Koronapandemien aktualiserte digitalisering av lærings- og mestringstilbud.
Studiens hensikt er å undersøke gruppelederes erfaringer med digitale lærings- og
mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten. Økt kunnskap om gruppelederes
erfaringer kan gi bedre grunnlag for å forstå hvilke muligheter og begrensinger
bruk av digitale lærings- og mestringstilbud kan gi. Semistrukturerte intervju er
gjennomført med sju gruppeledere. Datamaterialet er analysert ved systematisk
tekstkondensering. Analysen resulterte i tre kategorier: 1)
Interaksjonsbegrensende, 2) Multiple roller må beherskes og 3) Det digitale som
verdifullt supplement. Studien viser at gruppelederne erfarer digitale lærings- og
mestringstilbud som interaksjonsbegrensende, sammenlignet med fysisk
gjennomføring. Endrede premisser for interaksjon gir behov for tilpasninger i
rollen som både gruppeleder og underviser. Gruppelederne anser digitale kurs som
et verdifullt supplement, da det kan øke pasienters og pårørendes tilgang til
lærings- og mestringstilbud.