Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHermansen, Hege
dc.contributor.authorMausethagen, Sølvi
dc.date.accessioned2024-02-14T11:34:04Z
dc.date.available2024-02-14T11:34:04Z
dc.date.created2023-09-18T15:11:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3117493
dc.description.abstractUniversiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere utdanningsinstitusjoner og skolesektoren inngår i et forpliktende samarbeid om kompetanseutvikling. Imidlertid viser forskning at partnerskap mellom universiteter og skoler kjennetegnes av flere utfordringer. I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i at slike samarbeidsrelasjoner vil formes av hvordan ideen om partnerskap begrepsfestes og operasjonaliseres. Et empirisk spørsmål er hvordan ulike faktorer påvirker konstruksjoner av partnerskapsbegrepet, og hvordan slike konstruksjoner posisjonerer universiteter og høgskolers rolle i partnerskapene. Vi analyserer hvordan partnerskapsbegrepet formes gjennom aktivitetene til et nasjonalt nettverk for universiteter og høgskoler som inngikk i en satsing på lokal kompetanseutvikling i skolesektoren. Nettverket skulle bidra til en felles forståelse av partnerskapsbegrepet i universitets- og høgskolesektoren og var dermed en fruktbar arena for empiriske analyser. Datamaterialet består av observasjonsdata fra nettverkets samlinger komplementert med dokumenter og inter- vjudata. Teoretisk trekker vi på sosialpraksisteori og posisjonerer partnerskapsbegrepet som et kunnskapsobjekt som utvikles i samspill med institusjonelle praksiser. Analysene viser at konstruksjoner av partnerskapsbegrepet er sammensatte og formes av politiske, organisatoriske og epistemiske rammebetingelser. Forskningsbasert kunnskap får en relativt beskjeden rolle i utvikling av forståelser av partnerskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKonstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektorenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.3.5
dc.identifier.cristin2176158
dc.source.journalUNIPEDen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal