Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLange, Hilde
dc.contributor.authorSundqvist, Anneli
dc.date.accessioned2024-01-24T09:27:49Z
dc.date.available2024-01-24T09:27:49Z
dc.date.created2023-08-08T10:31:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNorsk arkivforum. 2023, 29 45-65.en_US
dc.identifier.issn0800-3106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113501
dc.description.abstractArkivkompetanse er «always in the process of becoming». I denne artikkelen peker vi på noen drivkrefter og spenninger som har påvirket og påvirker utviklingen av arkivfaglige profesjonsutdanninger i Norden og med særlig blikk på Norge, Spenningene kan deles i forholdet mellom utdanning og praksisfeltet, utdanning og forskning og synet på kunnskap og læring. Arkivvitenskap som utdanning bygger på mange ulike emner og fag, som sammen med arkivvitenskap som disiplin skal forberede studenter til yrkesutøvelse. Vi vil med denne artikkelen si hva vi mener er kjernen i arkivkompetanse, i en norsk sammenheng, og som må være utgangspunktet for den kunnskap arkivutdanninger skal tilføre studenter og kompetanse arkivaren trenger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectArkivvitenskapen_US
dc.subjectArchival Scienceen_US
dc.subjectArbeidsrelatert kompetanseen_US
dc.subjectJob-related competenceen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.titleÅ vite og å kunne — arkivkompetanse for kontinuitet og forandring.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://www.arkivarforeningen.no/norsk-arkivforum-29/
dc.identifier.cristin2165530
dc.source.journalNorsk arkivforumen_US
dc.source.volume29en_US
dc.source.pagenumber45-65en_US
dc.subject.nsiVDP::Arkivistikk: 326en_US
dc.subject.nsiVDP::Records management: 326en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel