Evaluering av forsøk med to-språklig undervisning
Abstract
Prosjektets hovedmål har vært å evaluere et forsøk med tospråklig undervisning i VG 1 på tre videregående skoler i Viken fylke. Dette er et tilbud der elevene får undervisning på engelsk i fag som samfunnsfag, naturfag og geografi. Evalueringen har satt søkelys på elevenes motivasjon for å velge dette tospråklige tilbudet, elevenes læringsutbytte og trivsel og i hvilken grad tilbudet gir et godt grunnlag for internasjonal utveksling og videre studier. Elevenes motivasjon for å velge tospråklig undervisning handler om å forbedre engelskkunnskaper, utfordre seg selv, unngå nærskoleprinsippet eller forberede seg på internasjonale studier. Forskningsresultatene indikerer at forsøket, i praksis, har utviklet seg til å fungere som et engelskspråklig introduksjonsår til skolenes etablerte IB-linjer. Overgangen fra norsk til engelsk undervisning synes overveiende uproblematisk, selv om enkelte elever rapporterte innledende utfordringer knyttet til fagterminologi. Kvantitative data reflekterer høyt selvrapportert læringsutbytte blant elever i tospråklig undervisning og IB-linjen. De fleste elevene ønsker å fortsette på IB-linjen etter å ha valgt det tospråklige tilbudet, men enkelte elever vurderer også å gå videre på ordinær studiespesialiserende linje. De som ønsker å gå videre på ordinært studieløp begrunner dette ut fra faglige interesser og nye konverteringsregler for IB-vitnemål.