dc.contributor.author | Finne, Joakim | |
dc.contributor.author | Høydal, Øyunn Syrstad | |
dc.date.accessioned | 2024-01-19T13:18:45Z | |
dc.date.available | 2024-01-19T13:18:45Z | |
dc.date.issued | 2024-01-19 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7609-475-6 | |
dc.identifier.issn | 2703-836X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3112847 | |
dc.description.abstract | Prosjektets hovedmål har vært å evaluere et forsøk med tospråklig undervisning i VG 1 på tre videregående skoler i Viken fylke. Dette er et tilbud der elevene får undervisning på engelsk i fag som samfunnsfag, naturfag og geografi. Evalueringen har satt søkelys på elevenes motivasjon for å velge dette tospråklige tilbudet, elevenes læringsutbytte og trivsel og i hvilken grad tilbudet gir et godt grunnlag for internasjonal utveksling og videre studier. Elevenes motivasjon for å velge tospråklig undervisning handler om å forbedre engelskkunnskaper, utfordre seg selv, unngå nærskoleprinsippet eller forberede seg på internasjonale studier. Forskningsresultatene indikerer at forsøket, i praksis, har utviklet seg til å fungere som et engelskspråklig introduksjonsår til skolenes etablerte IB-linjer. Overgangen fra norsk til engelsk undervisning synes overveiende uproblematisk, selv om enkelte elever rapporterte innledende utfordringer knyttet til fagterminologi. Kvantitative data reflekterer høyt selvrapportert læringsutbytte blant elever i tospråklig undervisning og IB-linjen. De fleste elevene ønsker å fortsette på IB-linjen etter å ha valgt det tospråklige tilbudet, men enkelte elever vurderer også å gå videre på ordinær studiespesialiserende linje. De som ønsker å gå videre på ordinært studieløp begrunner dette ut fra faglige interesser og nye konverteringsregler for IB-vitnemål. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | AFI-rapport;2024:03 | |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.subject | International baccalaureate | en_US |
dc.subject | To-språklig | en_US |
dc.title | Evaluering av forsøk med to-språklig undervisning | en_US |
dc.type | Report | en_US |
cristin.fulltext | | |
dc.source.pagenumber | 26 | en_US |
dc.relation.project | Evaluering av forsøk med to-språklig undervisning/Viken fylkeskommune | en_US |