Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinne, Joakim
dc.contributor.authorHøydal, Øyunn Syrstad
dc.date.accessioned2024-01-19T13:18:45Z
dc.date.available2024-01-19T13:18:45Z
dc.date.issued2024-01-19
dc.identifier.isbn978-82-7609-475-6
dc.identifier.issn2703-836X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3112847
dc.description.abstractProsjektets hovedmål har vært å evaluere et forsøk med tospråklig undervisning i VG 1 på tre videregående skoler i Viken fylke. Dette er et tilbud der elevene får undervisning på engelsk i fag som samfunnsfag, naturfag og geografi. Evalueringen har satt søkelys på elevenes motivasjon for å velge dette tospråklige tilbudet, elevenes læringsutbytte og trivsel og i hvilken grad tilbudet gir et godt grunnlag for internasjonal utveksling og videre studier. Elevenes motivasjon for å velge tospråklig undervisning handler om å forbedre engelskkunnskaper, utfordre seg selv, unngå nærskoleprinsippet eller forberede seg på internasjonale studier. Forskningsresultatene indikerer at forsøket, i praksis, har utviklet seg til å fungere som et engelskspråklig introduksjonsår til skolenes etablerte IB-linjer. Overgangen fra norsk til engelsk undervisning synes overveiende uproblematisk, selv om enkelte elever rapporterte innledende utfordringer knyttet til fagterminologi. Kvantitative data reflekterer høyt selvrapportert læringsutbytte blant elever i tospråklig undervisning og IB-linjen. De fleste elevene ønsker å fortsette på IB-linjen etter å ha valgt det tospråklige tilbudet, men enkelte elever vurderer også å gå videre på ordinær studiespesialiserende linje. De som ønsker å gå videre på ordinært studieløp begrunner dette ut fra faglige interesser og nye konverteringsregler for IB-vitnemål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherArbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesAFI-rapport;2024:03
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectInternational baccalaureateen_US
dc.subjectTo-språkligen_US
dc.titleEvaluering av forsøk med to-språklig undervisningen_US
dc.typeReporten_US
cristin.fulltext
dc.source.pagenumber26en_US
dc.relation.projectEvaluering av forsøk med to-språklig undervisning/Viken fylkeskommuneen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel