dc.contributor.author | Knudsen, Jan Sverre | |
dc.date.accessioned | 2024-01-05T09:08:35Z | |
dc.date.available | 2024-01-05T09:08:35Z | |
dc.date.created | 2023-10-15T13:23:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Studia Musicologica Norvegica. 2023, 49 (1), 60-46. | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-5024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3110044 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen drøfter hvordan musikksjangeren blues knyttes til bygging av stedsidentitet på Notodden Blues
Festival. Artikkelen bygger på materiale fra en feltstudie og observasjoner på festivalen i 2021 og 2023. Med
utgangspunkt i en diskursanalytisk tilnærming knyttes stedsbygging til språk, fysiske markører og gjenstander og
til opplevelsen av blues på konsert. Artikkelen løfter fram hvordan musikksjangeren blues mobiliseres i forhold til
stedet Notodden, og hvordan dette artikuleres og promoteres av ulike aktører: festivalledelsen, frivillige, publikum
og artister. Vektleggingen av stedstilhørighet som den dominerende legitimeringen av bluesfestivalen knyttes til
kulturpolitiske føringer og praksis, eksemplifisert gjennom Kulturrådets støtteordninger for musikkfestivaler.
Avslutningsvis drøftes dette også i lys av ulike forståelser av musikk og kunst. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | En musikksjanger bygger sted - Stedsidentitet og musikkopplevelse på Notodden Blues Festival | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/smn.49.1.5 | |
dc.identifier.cristin | 2184833 | |
dc.source.journal | Studia Musicologica Norvegica | en_US |
dc.source.volume | 49 | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.source.pagenumber | 60-46 | en_US |