Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier
Abstract
Nylig ble det flertall på Stortinget for et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge, samt forhøyet aldersgrense for kjøp av energidrikk. Forskning viser at markedsføring av mat og drikke med høyt innhold av salt, sukker og fett har negativ innvirkning på barn og unges kostholdsvaner. Det har også vært en betydelig økning i inntaket av energidrikker blant unge. Denne rapporten analyserer sosiale medier-innlegg fra populære influensere, med fokus på reklame for usunn mat og drikke, samt markedsføringsstrategier til selskapene som Monster, Red Bull og PRIME. Omtrent 24 prosent av innleggene samlet fra influensere var reklame, med mat- og drikkeannonser som den største kategorien, dominert av sports- og energidrikker. Monster, Red Bull og PRIME ser ut til å bygge en merkevare rundt sport og idrettsutøvere. Monster og Red Bull ser ut til å markere seg godt i dagligvarebutikker og andre utsalgssteder, mens PRIME ser ut til å tilbys i mer begrenset omfang i fysiske butikker. Selv om reklametrykket ser ut til å være høyt, er studiens resultater usikre på grunn av begrenset omfang. Fordi en ny lov er svært inngripende, er det viktig at problemstillingen blir undersøkt nøye i videre studier. Recently, the Norwegian Parliament passed a majority for a ban on marketing unhealthy food and drinks aimed at children and young people, as well as a raised age limit for purchasing energy drinks. Research shows that marketing food and drinks high in salt, sugar, and fat negatively impacts children and young people's dietary habits. There has also been a significant increase in the consumption of energy drinks among young people. This report analyzes social media posts from popular influencers, focusing on advertisements for unhealthy food and drinks, as well as the marketing strategies of companies like Monster, Red Bull, and PRIME. About 24 percent of the posts collected from influencers were advertisements, with food and drink ads being the largest category, dominated by sports and energy drinks. Monster, Red Bull, and PRIME seem to be building a brand around sports and athletes. Monster and Red Bull appear to have a strong presence in grocery stores and other retail outlets, while PRIME seems to be offered in a more limited scope in physical stores. Although the advertising pressure seems high, the study's results are uncertain due to its limited scope. As a new law is very intrusive, it is important that the issue is thoroughly investigated in further studies.