Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStålhane, Jan
dc.contributor.authorAlme, Vidar
dc.date.accessioned2023-11-03T11:57:51Z
dc.date.available2023-11-03T11:57:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100516
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man kan benytte digitale verktøy til yrkesrelaterte oppgaver på Vg1 Elektro og datateknologi. I læreplanen for Vg1 elektrofag er de digitale grunnleggende ferdigheter beskrevet som å etablere digital kommunikasjon, utføre feilsøking og simulere og programmere ved hjelp av digitale verktøy. Det innebærer også å kunne produsere tegninger og tekniske underlag. Kjerneelementene og yrkesutøvelsen til elektrofaget handler også om å kunne programmere utstyr og komponenter. Dette betyr at vi på Vg1 Elektrofag er nødt til å lære elevene å benytte PC-en som arbeidsverktøy for å oppnå kompetansemålene. Vi har erfart som faglærere gjennom flere år, at elevene kommer til videregående skole med forskjellige digitale læreforutsetninger. Vi ønsket derfor å kartlegge bruken av digitale hjelpemidler som ble benyttet på ungdomskolen med en forundersøkelse. Undersøkelsen dannet grunnlaget for vårt aksjonsforskningsprosjekt. Målet med den første aksjonen var å få alle elevene opp på et minimum av digital kompetanse, da vi her introduserte regneark og hvordan vi benytter det til å lage en materialliste. Den neste aksjonen handlet om filstruktur og skylagring. I denne aksjonen viser vi elevene hvordan man ved å ha en god mappestruktur og lagre digitalt kan lette arbeidsdagen på skolen. De to neste aksjonene handlet om digital tegning, programmering og kommunikasjon som er utgangspunktet for vår problemstilling: «Hvordan benytte digitale verktøy til yrkesfaglige oppgaver på Elektro og datateknologi Vg1?» Data og funn i oppgaven har vi hentet gjennom observasjon og fokusgruppeintervjuer. Vi har evaluert og drøftet hver aksjon for seg, og resultatene har ført til at vi har endret vår undervisningspraksis på Vg1. I prosjektet har vi tatt utgangspunkt i forskning om digital kompetanse blant elever og lærere i Norge og andre land. Store norske undersøkelser som SMIL studien, forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole og Monitor 2019 danner noe av grunnlaget for vår oppgave. Tilnærmingen vi har valgt bygger på praksisfelleskap og læring i et sosiokulturelt perspektiv. Vi har og benyttet oss av Flipped Classroom og digital undervisning. God undervisning handler om å tilpasse til ulike læreforutsetninger, bruke moderne teknologi, møte elevenes virkelighet og sosialisere mens man kvalifiserer og gir elevene innsikt i den nye teknologien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.subjectYrkesskoleen_US
dc.subjectDigitale ferdigheteren_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.titleDigitale verktøy i yrkesskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel