Oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse - En utforskning av sammenhengen mellom kroppsøvingslæreres habitus og oppfatninger om vurdering av elevenes friluftlivskompetanse
Abstract
Prosjektet har hatt som formål å belyse kroppsøvingslæreres oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse, og hvordan dette påvirkes av deres helhetlige bakgrunn, omtalt som habitus av Bourdieu. For å undersøke tema har jeg samlet inn data fra fem ulike kroppsøvingslærere som underviser ved forskjellige ungdomsskoler på Østlandet. Disse lærerne har ulik oppvekst, sosial bakgrunn, forhold til friluftsliv og utdanning. Ved å undersøke deres bakgrunn og oppfatninger om vurderinger av elevenes friluftlivskompetanse, ønsker jeg å kartlegge hvilke sammenhenger som finnes mellom lærernes helhetlige bakgrunn og deres syn på vurdering i friluftsliv. Jeg samlet inn data ved å gjennomføre kvalitative forskningsintervjuer. For å identifisere mønstre og temaer i datamaterialet, har jeg benyttet meg av Braun og Clarkes tematiske analyse. I drøftingen av resultatene har jeg tatt i bruk Bourdieu teori, lærerplanen og tidligere forskning. Dette har gitt meg et godt grunnlag for å forstå og tolke resultatene på en systematisk måte. Resultatene fra studien viser at kroppsøvingslærere som er utdannet gjennom grunnskole-lærerutdanningen og har en sterk tilknytning til friluftsliv, vektlegger i større grad naturopplevelser og friluftslivets egenverdi. Det er en forskjell sammenlignet med lærere med annen bakgrunn, som ikke nødvendigvis skiller like tydelig mellom fagets og friluftslivets hovedmål. Kroppsøvingslærernes opplevelser av vurdering kan på ulike måter forklares ut ifra deres bakgrunn, og påvirker valg av vurderingsstrategier. Selv om oppgaven ikke har grunnlag for å generalisere funnene, viser den likevel interessante mønstre i datamaterialet. Prosjektet gir innsikt i hvordan lærerens bakgrunn påvirker vurdering gjennom mål med undervisning, opplevelse, vurderingsstrategier og vektlegging. Funnene kan være viktige for å bevisstgjøre og reflektere over egen praksis og utvikling i skolen, samt hvordan læreres ulike posisjoner som følge av sin bakgrunn påvirker hva som vektlegges i skolen.
The purpose of this project was to shed light on physical education teachers' perceptions of assessing outdoor skills, and how these are influenced by their overall background, referred to as habitus by Bourdieu. To examine these perceptions, I collected data from five different physical education teachers who teach at various secondary schools in the East of Norway. These teachers have different upbringings, social backgrounds, relationships to outdoor life and education. By investigating their backgrounds and perceptions of assessing outdoor skills, I aim to identify the relationship between their backgrounds and their views on assessment in outdoor activities. I collected data by conducting qualitative research interviews. To identify patterns and themes in the data material, I used Braun and Clarke's thematic analysis. In the discussion of the results, I used Bourdieu's theory, the Norwegian Curriculum, and previous research. This provided me with a good basis for interpreting the results. The results of the study show that physical education teachers who have been educated through primary school teacher education and have a strong connection to outdoor life, emphasize nature experiences and the intrinsic value of outdoor activities. Teachers with a different background, may not distinguish as clearly between the main goals of the subject and the goals of outdoor activities. Physical education teachers' backgrounds seem to influence their choice of assessment strategies. Although the study does not provide a basis for generalizing the findings, some interesting patterns in the data material are found. The findings may be important to raise awareness and reflect on one's own practice and development in school. It also shows how teachers' different positions influence what is emphasized in school, as a result of their backgrounds