"Sportsvaskingens potensial i samfunnsfaget" En oppgave om sportsvasking som samfunnsfaglig tema for utvikling av medborgerskap
Abstract
Formålet med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i hvorvidt sportsvasking har en plass i samfunnsfaget på 10. trinn. For å undersøke dette, har jeg i denne oppgaven forsøkt å besvare forskningsspørsmålet: hvilket potensial har sportsvasking som tema i samfunnsfag på 10. trinn for utvikling av elevenes opplevde medborgerskap? Sentrale temaer i tilknytning til dette forskningsspørsmålet har vært globale maktstrukturer og medborgerskapsutvikling. Ved undersøkelse av forskningsspørsmålet, viser materialet til at kunnskap om temaet og kunnskap i fellesskap er viktige forutsetninger for at elevene skal ønske å engasjere seg i global samfunnsproblematikk. Elevene var opptatte av at kunnskap skaper diskusjoner, og at det derfor kan spres mer effektivt til andre individer. Sportsvaskingens aktualitet, relevans og plass på dagsorden skaper, ifølge elevene, engasjement i kraft av å være et «nytt» tema, som tilrettelegger for ulike perspektiver og få fasitsvar. Allikevel besitter elevene en avmaktsfølelse i møtet med globale problemer, der de mener at deres egen rolle vil ha lite handlingsrom i henhold til deres maktposisjon. På individnivå mener flere av elevene at begrepsbruk og samtale om begrepet med hensikt om å spre kunnskap er rasjonelle handlinger i møtet med global samfunnsproblematikk. På samfunnsnivå diskuterer elevene boikotting av idrettsarrangementer der vertsnasjoner kritiseres for sportsvasking, samt ignorering og avstand fra menneskerettighetsbrytende land. Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i et elevperspektiv på medborgerskap, og har dermed et fokus på hvordan elevene selv oppfatter sin deltakelse. Det har vært et fokus rettet mot elevenes forståelse av globale maktstrukturer, og hvordan de tolker sin egen maktposisjon. Prosjektet har også undersøkt hvorvidt elevene klarer å overføre kunnskapen om sportsvasking og de inkorporerte globale maktstrukturene, til andre områder. I kraft av å fokusere på et elev-syn, ved deres erfaringer og perspektiver, er ikke prosjektets formål å generalisere. Dette masterprosjektet vil heller fungere med forbehold om å løfte frem interessante innsyn til forskningsområdet, og kan legge grunnlag for videre forskning på feltet.
The purpose of this master thesis has been to gain insight into whether sportswashing has a place in social studies in Norwegian 10th grade. In order to investigate this, this thesis has tried to answer the following research question: What is the potential of sportswashing as a topic in social studies in Norwegian 10th grade for the development of the student’s perceived citizenship? Central themes related to this research question consists of global power structures and citizenship development. When examining the research question, the material shows that knowledge about the topic, and knowledge in a collective, are important prerequisites for students for wanting to get involved in global social issues. The students were concerned that knowledge creates discussions, and therefore spread more effectively to other individuals. With the topicality, relevance and its place on the agenda, sportswashing creates, according to the students, engagement by virtue of being a “new” topic, which facilitates different perspectives and few specific answers. Even so, the students have a feeling of powerlessness in the face of global problems, where they believe that their own role will have little room for action based on their position of power. At an individual level, several students believe that using the term and talking about the term with the intention of spreading knowledge, are rational actions in the face of global societal problems. On a societal level, students discuss boycotting sports events where host nations are criticized for sportswashing, as well as ignoring and distancing from countries that violate human rights. This master thesis has focused on the student’s perspective on citizenship, and thus a focus on how the students themselves perceive their participation. There has been a focus on the student’s understanding of global power structures, and how they interpret their own position of power. The project has also investigated whether the students are able to transfer the knowledge of sportswashing, and its incorporated global power structures, into other areas. With focusing on the student’s views, on their experiences and perspectives, the project’s purpose is not to generalize. This master thesis will rather function with the caveat of highlighting interesting insights into the research area and may lay the foundation for further research in this field.