Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjetland, Kirsten Jæger
dc.contributor.authorAreskoug Josefsson, Kristina
dc.contributor.authorVikman, Miriam Dubland
dc.contributor.authorFolkman, Anne Katrine
dc.date.accessioned2023-10-04T07:16:47Z
dc.date.available2023-10-04T07:16:47Z
dc.date.created2023-10-02T15:31:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 215-233.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093997
dc.description.abstractMed bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var stu- diens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for tverrfaglig samarbeid. Studiens mixed-methods-design omfattet nettskjema med kvantitative og kvalitative spørsmål knyttet til samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat gir implikasjoner for videreutvikling av det nasjonale prosjektet Et lag rundt læreren. Resultatene synliggjør bredde i læreres samarbeidsrelasjoner, samt variasjon knyttet til fag- og kontaktlærers rolle og skolers varighet i prosjektet. Studiens resultat viser at økt tilstedeværelse og støtte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier i lærers skolehverdag og etablering av skolevise, tverrfaglige lag bidrar til praksisfellesskap med mer relevant støtte til elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat drøftes i lys av systemteoretiske perspektiv. Tverrfaglig samarbeid utforskes som sosial støtte i læreres praksisfellesskap og som samskaping på system- nivå. Konklusjonen peker på utfordringer ved ulik tverrfaglig samarbeidspraksis mellom skoler og læreres meningsforhandlinger av prosjektets kunnskapsgrunnlag, noe som utfordrer ledelse av utviklingsarbeidet i prosjektet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectCommunity of practiceen_US
dc.subjectTverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectCollaboration across the curriculumen_US
dc.subjectSamskapingen_US
dc.subjectCo-productionen_US
dc.titlePraksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.4054
dc.identifier.cristin2181055
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.pagenumber215-233en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal