Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring
Fjetland, Kirsten Jæger; Areskoug Josefsson, Kristina; Vikman, Miriam Dubland; Folkman, Anne Katrine
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 215-233. 10.23865/ntpk.v9.4054Abstract
Med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var stu-
diens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle
barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for
tverrfaglig samarbeid. Studiens mixed-methods-design omfattet nettskjema med kvantitative og
kvalitative spørsmål knyttet til samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat
gir implikasjoner for videreutvikling av det nasjonale prosjektet Et lag rundt læreren. Resultatene
synliggjør bredde i læreres samarbeidsrelasjoner, samt variasjon knyttet til fag- og kontaktlærers
rolle og skolers varighet i prosjektet. Studiens resultat viser at økt tilstedeværelse og støtte fra
pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier i lærers skolehverdag og etablering av
skolevise, tverrfaglige lag bidrar til praksisfellesskap med mer relevant støtte til elevers faglige
og sosiale mestring. Studiens resultat drøftes i lys av systemteoretiske perspektiv. Tverrfaglig
samarbeid utforskes som sosial støtte i læreres praksisfellesskap og som samskaping på system-
nivå. Konklusjonen peker på utfordringer ved ulik tverrfaglig samarbeidspraksis mellom skoler
og læreres meningsforhandlinger av prosjektets kunnskapsgrunnlag, noe som utfordrer ledelse av
utviklingsarbeidet i prosjektet.