Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThun, Cecilie
dc.contributor.authorBorch Olsen, Lillian Sofie
dc.date.accessioned2023-09-15T11:39:13Z
dc.date.available2023-09-15T11:39:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089740
dc.description.abstractTema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. Jeg har valgt 3 forskningsspørsmål som vil jeg drøfte i lys av Pierre Bourdieus begreper kapital, sosial rom og symbolsk makt. Problemstillingen for min masteroppgave er følgende: 1. Hvordan kan samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn hemme eller fremme barnehagens oppfyllelse av samfunnsmandatet? Med følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere om foreldresamarbeid når det kommer til familier med fluktbakgrunn? 2. Hvilke erfaringer har familier med fluktbakgrunn med foreldresamarbeidet med barnehagen? For å få en forståelse og innsikt i de pedagogiske ledernes og familienes erfaringer i møte hverandre, har jeg valgt å gjennomføre kvalitative forskningsintervjuer. Hovedfunnene i undersøkelsen er at de pedagogiske lederne opplever å få familier med fluktbakgrunn «kastet inn» i barnehagen, som også speiler det mødrene forteller. De pedagogiske lederne opplever en mangel på støtteapparat fra kommunen og en usikkerhet på hvilke metoder eller verktøy man kan bruke i møte med familier som kommer med en tung livshistorie. Mødrene forteller om at de ønsker å være en del av barnehagefellesskapet, uten å måtte miste dem de er og historien fra landet de har flyktet fra. The subject of this paper is cooperation between kindergartens and parents with refugee background. I will focus on the challenges and opportunities the refugee parents and kindergarten teachers have experienced in parental cooperation. I have chosen 3 research questions I will discuss in the light of Pierre Bourdieus terms capital, social space and symbolic power. The research question of this master’s thesis is: 1. What are the experiences of kindergarten teachers when it comes to parental cooperation with refugees? 2. What are the experiences of refugees when it comes to parental cooperation in the kindergarten? 3. How can the parental cooperation with refugee parents in kindergarten promote or inhibit the kindergartens fulfillment of its community mandate? To get an understanding of the parental cooperation between kindergarten teachers and refugee families, I have chosen to conduct qualitative research interviews. The main findings are kindergarten teachers experience having refugee families «thrown in» the kindergarten. Refugee mothers describe the same experience. The kindergarten teachers experience a lack of support from the municipality and are insecure of what methods or tools to practice in the meeting of refugee with a traumatizing background. The refugee mothers describe a desire to be a part of the kindergarten community without letting go of their own culture and traditions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel