Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolte, Stine
dc.contributor.authorNilsen, Solveig Vad
dc.date.accessioned2023-09-14T12:07:37Z
dc.date.available2023-09-14T12:07:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089469
dc.description.abstractGjennom denne masteroppgaven belyses det trøstende samspillet mellom den voksne omsorgsgiveren og barn på småbarnsavdelinger. Når disse barnas kroppslige og i hovedsak nonverbale, affektuttrykk gjennom gråten blir trøstet av de ansatte, utspiller det seg et trøstende samspill dem imellom. Dette fenomenet det trøstende samspillet, står i fokus gjennom teori, forskning, analyse og drøfting. Studiens problemstilling er: På hvilke måter fremtrer det trøstende samspillet mellom voksne og barn på barnehagens småbarnsavdeling? For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk hermeneutisk rammeverk, bygget på en sosialkonstrutivistisk virkelighetsoppfatning. Data er samlet inn gjennom deltagende observasjon av trøstende samspill mellom barn og omsorgsgiver på to småbarnsavdelinger. Med utgangspunkt i blant annet den voksnes sensitive responsivitet, empatiske identifikasjon, nærhets- og profesjonsetikk sammen med andre ulike perspektiv på profesjonell omsorg, er jeg på søken etter måter og metoder teorien kan identifiseres i den direkte utøvelsen av trøstende samspill. Gjennom analyse av observasjonsmaterialet har jeg identifisert divergerende former for trøstende respons. Disse er fordelt i fire analytiske kategorier konstruert ut fra innsamlet empiri, og klassifisert ut fra gråtens foranledning. Kategoriene er fysisk smerte, psykisk smerte, konflikt mellom barn og konflikt mellom barn og voksne. Deretter er omsorgsgivernes respons og samspill analysert og drøftet ut fra den aktuelle og valgte teorien. Studiens konklusjon er at det i trøstende samspill hvor affektutbruddet er forårsaket av barnets psykisk smerte, som i denne studien gjelder ved tilvenning og/eller avskjed med foreldre, er omsorgsgivers empatiske identifikasjon og sensitive responsivitet tydeligst. Deretter er responsen tydelig ved barns opplevelse av fysiske smerte. Responsen er mer nedtonet ved affektutbrudd når foranledninger er konflikt barna imellom og nesten fraværende ved konflikt mellom voksne og barn. In this thesis the comforting interaction between the adult caring person and the toddler in a nursery is clarified When these children's bodily and mainly non-verbal expressions of affect through crying are comforted by the staff, a comforting interaction unfolds between them. This phenomenon, the comforting interaction, is in focus through theory, research, analysis and discussion. The study's problem is: In what ways does the comforting interaction between adults and children appear in the nursery's toddler department? In order to answer the problem, I have carried out a qualitative investigation with a phenomenological hermeneutic framework, built on a social constructivist perception of reality. Data has been collected through participant observation of comforting interactions between children and caregivers in two toddler wards. Based on, among other things, the adult's sensitive responsiveness, empathic identification, closeness, and professional ethics together with other different perspectives on professional care, I am searching for ways and methods the theory can be identified in the direct practice of consoling interaction. Through analysis of the observational material, I have identified divergent forms of comforting response. These are divided into four analytical categories constructed from collected empirical data and classified based on the cause of the crying. The categories are physical pain, psychological pain, conflict between children and conflict between children and adults. The caregivers' response and interactions are then analysed and discussed based on the current and chosen theory. The study's conclusion is that in comforting interaction where the outburst of affect is caused by the child's psychological pain, which in this study applies to getting used to and/or parting with parents, the caregiver's empathic identification and sensitive responsiveness is most evident. Subsequently, the response is evident in children's experience of physical pain. The response is more muted in the case of emotional outbursts when the cause is conflict between the children and almost absent in the case of conflict between adults and children.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleTrøstens gåter og manifestasjoner - En kvalitativ studie av voksnes trøstende samspill med barn på småbarnsavdelingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel