Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSwensen, Håkon
dc.contributor.advisorMathisen, Steinar
dc.contributor.authorBakken, Daniel
dc.contributor.authorMandelid, Kristine Skreosen
dc.date.accessioned2023-09-13T11:47:02Z
dc.date.available2023-09-13T11:47:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089156
dc.description.abstractØnsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale læringsressurser, der OneNote blir brukt til å organisere elevenes skoletekster. Vi håper denne masteroppgaven kan bidra til hjelpe lærere å ta i bruk verktøyet på en slik måte at elevene opplever det som hjelp i deres læringsprosess. Med utgangspunkt i et elevperspektiv laget vi følgende problemstilling: Hvordan beskriver elevene sine opplevelser knyttet til muligheter og utfordringer med bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningssammenheng? Vi intervjuet 15 elever ved to ulike skoler i tidsrommet desember 2022 til februar 2023. En forundersøkelse blant lærere og elever, dannet sammen med tidligere forskning grunnlaget for intervjuguiden vår. I forbindelse med analysen tilpasset vi Davis og Venkatesh sin modell for teknologiaksept (TAM2) til en modell for elevenes teknologiaksept, kalt E-TAM. Dataene våre ble analysert etter denne og drøftet opp mot tidligere forskning. Funnene i studien viser både muligheter og utfordringer med bruk av OneNote klassenotatblokk. Elevene trekker frem at verktøyet fungerer bra til oppgaver og at man ikke trenger å lagre eller levere inn. Flertallet setter pris på oversikten OneNote gir, og at man kan gå tilbake å se både på hva læreren har vist og hva man selv har gjort. Dette krever at lærere både har struktur og en plan for hvordan klassenotatblokken skal brukes. Struktur er en av de klare utfordringene elevene trekker frem. Det er viktig at læreren har en forståelig oppbygging av innholdsbiblioteket, slik at elevene finner frem. En annen utfordring som blir fremtredende, er mangel på opplæring av verktøyet. Vi ser et skille mellom elever som har brukt OneNote på ungdomskolen og de som begynte med OneNote på videregående. Elever som ikke har fått ordentlig opplæring i verktøyet, bruker lengre tid på å bli fortrolig med OneNote og opplever større utfordringer. The aim of this study was to gain better understanding on how pupils experience the use of OneNote Class Notebook. Throughout the last years, the traditional textbooks have gradually been replaced by digital learning resources, and OneNote is being used to organize the pupils’ texts. We hope this master thesis can contribute to help teachers use this tool in such way, that pupils experience it as a help in their learning process. We used the pupils’ perspective, and created the following research question: How do pupils describe their experience related to the opportunities and challenges of using OneNote Class Notebook in teaching context? We interviewed 15 pupils at two different schools between December 2022 and February 2003. A preliminary survey among teachers and pupils about their use of OneNote, along with previous research, formed the basis for our interview guide. When working with the analysis, we adjusted Davis and Venkatesh’s Technology Acceptance Model (TAM2), into Pupils’ Technology Acceptance model, called E-TAM. Our data was analysed according to this model and discussed against previous research. The findings in this study show both opportunities and challenges with OneNote Class Notebook. The pupils point out, that the tool works well for tasks, and they don’t need to save or hand in. The majority appreciate the overview OneNote gives, and the possibility to go back and look at what the teacher and themselves have done. This requires teachers to have a structure and a plan for how to use OneNote Class Notebook. Structure is one of the clear challenges the pupils highlight. It is important that the teacher has an understandable structure of the content library, so the pupils can find the information. The next challenge that become prominent, is the lack of teaching of the tool. We see a difference between pupils who have used OneNote at secondary school, and those who have not. Pupils who have not used OneNote before, miss better teaching and use longer time to become familiar with the tool, than those who have experience from secondary school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleMuligheter og utfordringer i OneNoteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel