dc.contributor.author | Walseth, Kristin | |
dc.contributor.author | Khan, Hummam | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T12:33:57Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T12:33:57Z | |
dc.date.created | 2023-09-07T09:28:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2023, 7 (2), 86-101. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3088331 | |
dc.description.abstract | Det finnes lite forskning som belyser hvordan studenter med minoritetsbakgrunn opplever møtet
med kroppsøvingslærerutdanningen i Norge. I denne studien fokuserer vi på friluftslivsunder
visningen. Problemstillingen som stilles, er: Hvordan erfarer studenter med minoritetsbakgrunn
friluftslivsundervisingen i kroppsøvingslærerutdanningen?
Studien er basert på en kvalitativ tilnærming med tre fokusgruppeintervju. Utvalget består av åtte
mannlige kroppsøvingsstudenter med minoritetsbakgrunn. Andreforfatter gjennomførte intervjuene
og har selv minoritetsbakgrunn, hans posisjon som «insider» har vært viktig for datainnsamlingen.
Resultatene viser at studentene med minoritetsbakgrunn erfarer at friluftslivsutdanningen tar
utgangspunkt i at studenter har hatt en «norsk» oppvekst med en del friluftsliverfaringer, og at
studentene innehar grunnleggende ferdigheter i friluftsliv. Studentene trekker frem friluftsliv
turenes lengde og vanskelighetsgrad som utfordrende, og at dette resulterer i lite læring og mestring.
Studentene problematiserer også lærerrollen, hvor det legges opp til at studentene skal lære av hver
andre. Dette forsterker skillet mellom majoritets og minoritetsstudentene, hvor studentene med
majoritetsbakgrunn blir ekspertene.
Funnene i denne studien indikerer at friluftslivsundervisningen er preget av hvithet, og at dette
bidrar til marginalisering av studenter med minoritetsbakgrunn. Vi argumenterer for at kroppsø
vingslærerutdanningen må øke sin bevissthet om hvilke konsekvenser hvithet har for arbeidet med
mangfold i utdanningen, og hvordan det hvite friluftslivet ofte preger lærerutdannerenes habitus
og undervisning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Minoritetsstudenters møte med friluftsliv i kroppsøvingslærerutdanningen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2173089 | |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 86-101 | en_US |