Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåøy, Annbjørg
dc.contributor.authorBecher, Aslaug Andreassen.
dc.date.accessioned2023-09-07T06:20:48Z
dc.date.available2023-09-07T06:20:48Z
dc.date.created2023-09-06T11:27:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 131-143.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087834
dc.description.abstractFra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere i tillegg til barnas egne bilder. Mulighetene for å finne venner og delta i aktiviteter ser ut til å være noe ulike for jenter og gutter. De fleste guttene er opptatt av fotball, mens jentene engasjerer seg i andre aktiviteter. Det er krevende å finne nye lekekamerater i en stor, ny og ukjent barnegruppe, og både jenter og gutter kan oppleve utenforskap. Studien bekrefter at det kan være lettere for barn å etablere gode sosiale relasjoner, oppleve tilhørighet til fellesskap og føle seg inkludert når de begynner på skolen sammen med kjente barn. Men, vi finner at barna trenger støtte fra lærere for å opprettholde disse relasjonene. Videre finner vi at prestasjoner og ferdigheter vektlegges fra skolestart, noe som kan svekke fokus på sosial inkludering, kontinuitet og trygghet.en_US
dc.description.abstractFrom a case study (Becher & Håøy, 2022) we use data as we explore girls’ and boys’ friendships and social inclusion at the start of school. The main basis for data is focus group interviews with students, parents, and teachers as well as children’s photos. The possibilities for finding friends are somewhat different for girls and boys. Most of the boys are playing football, while the girls engage in other activities. It is challenging to find new playmates in a large, new, and unknown community of children, and both girls and boys can experience exclusion. The study confirms that it may be easier for children to establish positive social relationships, get a sense of belonging to community and feel included when they start school with children they already know. However, we find that children need support from teachers to maintain established relationships. Furthermore, we find that there is a strong focus on performance and skills from the beginning. This can weaken the emphasis on social inclusion, continuity and belonging at the start of school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleJenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestarten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v9.5158
dc.identifier.cristin2172880
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.pagenumber131-143en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal