Kjærlighet og barnevern - En oppgave om hvilken betydning kjærlighet kan ha for barnevernets yrkesutøvelse.
Bachelor thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082824Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hva er det første du tenker på når du hører ordet kjærlighet? Du har sikkert en tanke om hva det handler om, kanskje du tenker på en person eller kanskje du forbinder det med en følelse? Kjærlighet er et stort ord som kan brukes i ulike sammenhenger. De siste årene har kjærlighet og barnevern vært under offentlig diskusjon. I flere år fremhevet barn og unge i barnevernet betydningen av å bli møtt med kjærlighet og varme fra voksne. I 2018 fikk kjærlighet plass i lovverket (Prop. 169 L (2016-2017), s. 23).
Som student på barnevernsutdanningen ved OsloMet har jeg i løpet av mine snart tre år på studiet stadig fått høre om kjærlighet i en barnevernskontekst. Begrepet har vært kritisert, men også blitt trukket frem som noe vesentlig i arbeidet med barn og unge i barnevernet. Som student har jeg blitt presentert argumenter for og imot barnevernslovens forventing om kjærlighet, både gjennom pensumlitteratur og forelesninger. I mindre grad opplever jeg at jeg har kunnskap om hvilken betydning kjærlighet i barnevernet har for yrkesutøvelsen og hva det innebærer for menneskene vi møter i hjelpeapparatet. En forventing om kjærlighet gjengitt i lovtekst kan for meg oppleves komplekst, utfordrende og overveldende. Som snart ferdigutdannet barnevernspedagog er jeg nysgjerrig på hva kjærlighet vil bety for meg som profesjonell når jeg om kort tid skal ut i barnevernsfeltet. Hva menes med kjærlighet og hvilken betydning kan kjærlighet ha for yrkesutøvelsen til de ansatte i barnevernet? Denne oppgaven vil handle om kjærlighet og barnevern.