Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBotnen, Synnøve Smebye
dc.contributor.authorSandbakken, Mari
dc.date.accessioned2023-06-23T11:11:15Z
dc.date.available2023-06-23T11:11:15Z
dc.date.created2023-06-22T15:09:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2023, 19 (23), 125-143.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072897
dc.description.abstractSammendrag I lys av klimaendringer og tap av natur, blir det å jobbe målrettet med bærekraftig utvikling og utforsking av naturen stadig viktigere for barnehagefeltet. For barnehagelærerutdanningen blir det da nødvending å utvikle undervisning som fremmer både kunnskaper, holdninger og refleksjoner knyttet til natur og bærekraftig utvikling. I denne artikkelen vil vi ta for oss et verktøy for å måle naturtilknytning: nature relatedness scale. Vi ønsker å undersøke og diskutere hvordan påstander fra verktøyet kan fremme refleksjon rundt praksiser, holdninger og kunnskaper relatert til bærekraftig utvikling i barnehagen. Vi har brukt påstandene fra skalaen til å utvikle et påstandsspill som har blitt testet ut av studenter fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Empirien i studien består av observasjon og dokumentasjon av studentenes dialoger under gjennomføring av spillet, og vi har spurt studentene om hvordan de opplever relevansen av dette for barnehagelæreryrket. Gjennom diskusjonen mellom studentene i påstandsspillet kom barnehageperspektivet fram under de fleste påstandene. Studentene rapporterte at de ble mer bevisste på sine holdninger og handlinger rundt arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, og vi mener dette derfor kan være et nyttig verktøy i utdanning for bærekraftig utvikling. Considering climate change and loss of nature, working with sustainable development and exploration of nature becomes ever more important in the field of early childhood education. It is therefore necessary to develop teaching practices that highlight both knowledge, attitudes, and reflections related to nature and sustainable development in early childhood teacher education. In this paper, we will explore how statements from a scale called “nature relatedness scale” can stimulate reflections on practices, attitudes and knowledge related to sustainable development in early childhood education. We have used the statements to develop a statement game and tested the game with students in work-based early childhood teacher education. We observed and documented students’ dialogues during the statement game and asked them if they found this relevant for their profession. During the discussions of most of the statements, early childhood perspectives emerged. The students stated that the discussions raised their awareness of working with sustainable development in early childhood education, and we therefore find that this can be a useful tool in education for sustainable development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePåstandsspill som et verktøy i undervisning om bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanningenen_US
dc.title.alternativeStatement game as a tool in education for sustainable development in early childhood teacher educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v19.347
dc.identifier.cristin2157225
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.issue23en_US
dc.source.pagenumber125-143en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal