Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGedde-Dahl, Trine
dc.contributor.authorStavem, Gro Marie
dc.contributor.authorØgreid, Anne Kristine
dc.date.accessioned2023-04-19T09:10:34Z
dc.date.available2023-04-19T09:10:34Z
dc.date.created2022-10-13T09:17:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063757
dc.description.abstractDe siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, refleksjon og tenkning. I denne studien undersøker vi hva det innebærer å skrive kritisk på barnetrinnet ut fra følgende spørsmål: Hvordan gis elevene mulighet til å utvikle kritisk literacy i to skrivesituasjoner i naturfag på barnetrinnet? Materialet er hentet fra Normprosjektet (2012–2016) og omfatter to skriveoppgaver og 24 argumenterende elevtekster fra to ulike skoler. Oppgavene ble formulert ulikt ved de to skolene, men de handlet om søppelsortering begge steder. Studien bygger på observasjon av skrivekontekstene kombinert med et analyseverktøy basert på en operasjonalisering av sammenhengen mellom topikk, domene og diskurs i elevtekstene. Hensikten er å undersøke hvordan elevene skriver seg inn i tre ulike diskurser, hverdagsdiskursen, naturfagsdiskursen og klimadiskursen. Resultatene viser at elevene forholder seg til de to første, og at klimadiskursen spiller med og noen ganger blir eksplisitt uttrykt i elevtekstene, men denne diskursen realiseres på litt ulike måter ved de to skolene. I diskusjonen tar vi utgangspunkt i tre perspektiv som knyttes til kritisk literacy: tema, diskurskonflikter og posisjonering og drøfter hvordan skriveoppgavene gir elevene mulighet til myndiggjøring som uttrykk for utvikling av kritisk literacy. In recent decades, several empirical studies have focused on critical literacy in an educational context. Most of these studies derived their contexts from lower and upper secondary schools and investigated critical literacy as reading, reflection and thinking. In this study, we explore how critical writing may be realized in primary school with the following research question: How are primary school students given the opportunity to develop critical literacy in two writing situations in science classes? Our material is derived from the Norwegian research project Developing national standards for the assessment of writing – a tool for teaching and learning («Norm-prosjektet», 2012–2016). It consists of two writing tasks about waste sorting and recycling that were responded to in 24 argumentative students’ texts from science classes at two different schools. Field observations are combined with an analytical tool for text analysis using the concepts of topos, domain and discourse to examine how the students engage in three different discourses: the everyday discourse, the science discourse, and the climate discourse. The results show that the students relate to both the everyday discourse and the science discourse, while the climate discourse may play a part and is sometimes explicitly expressed in the student texts. The climate discourse is realized in the texts in slightly different ways at the two schools. We use three perspectives related to critical literacy, subject, discourse conflicts, and positioning, to discuss how writing tasks may provide opportunities for students’ empowerment and development of critical literacy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norden (ADNO);
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleKritisk skriving på barnetrinneten_US
dc.title.alternativeCritical writing in primary schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.9003
dc.identifier.cristin2061017
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal