Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSlettemeås, Dag
dc.contributor.authorTeigen, Helene Fiane
dc.contributor.authorMainsah, Henry
dc.date.accessioned2023-04-17T09:35:42Z
dc.date.available2023-04-17T09:35:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7063-548-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063287
dc.description.abstractBakgrunnen for dette prosjektet er den omfattende sporingen, innsamlingen og kommersielle bruken av forbrukerdata i dagens digitale samfunn, et fenomen omtalt som overvåkningsøkonomien. I rapporten har vi tatt utgangspunkt i norske forbrukeres egne erfaringer, holdninger, kompetanse og praksiser knyttet til overvåkningsbaserte tjenester og markedsføring. Til dette formålet har vi benyttet to fokusgrupper, gjennomført i juni 2022 og en landsrepresentativ spørreundersøkelse, gjennomført i oktober 2022. Ettersom temaet er omfattende og sammensatt, følges tematikken gjennom en «overvåkningskjede» bestående av tilkobling, data, sporing, personretting og til slutt overvåkning mer generelt. Rapporten konkluderer med at forbrukere i dag utfordres av informasjonsoverflod, oppmerksomhetsjag, samtykketrøtthet, data-fatigue, algoritmeforvirring, personvernapati og digital resignasjon – men også av normalisering, aksept, rasjonalisering og tilfredshet med dagens overvåkningsbaserte systemer. Dette skaper en kompleks aura av ambivalens og usikkerhet, som gjør det svært krevende for forbrukere å navigere trygt i dagens vervåkningsøkonomi.en_US
dc.description.abstractThe background for this project is the extensive tracking, collection and commercial use of consumer data in today's digital society, a phenomenon referred to as the surveillance economy. In the report, we have taken Norwegian consumers' own experiences, attitudes, skills and practices related to surveillance-based services and marketing as a starting point. For this purpose, we have used two focus groups, conducted in June 2022, and a nationally representative survey, conducted in October 2022. As the topic is extensive and complex, the topic is followed through a "surveillance chain" consisting of connection, data, tracking, targeting and finally surveillance more generally. The report concludes that consumers today are challenged by an abundance of information, a fight for attention, consent exhaustion, data fatigue, algorithm confusion, privacy apathy and digital resignation - but also by normalization, acceptance, rationalization and satisfaction with today's surveillance-based systems. This creates a complex aura of ambivalence and uncertainty, which makes it challenging for consumers to navigate safely in today's surveillance economy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesSIFO-rapport;10-2022
dc.subjectovervåkningsøkonomien_US
dc.subjectforbrukerdataen_US
dc.subjectsporingen_US
dc.subjectpersonaliseringen_US
dc.subjectmålrettingen_US
dc.titleÅrvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomienen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel