• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Årvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomien

Slettemeås, Dag; Teigen, Helene Fiane; Mainsah, Henry
Report
Thumbnail
View/Open
Årvåken og overvåket? (3.311Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3063287
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • SIFO Rapport [340]
Abstract
Bakgrunnen for dette prosjektet er den omfattende sporingen, innsamlingen og kommersielle bruken av forbrukerdata i dagens digitale samfunn, et fenomen omtalt som overvåkningsøkonomien. I rapporten har vi tatt utgangspunkt i norske forbrukeres egne erfaringer, holdninger, kompetanse og praksiser knyttet til overvåkningsbaserte tjenester og markedsføring. Til dette formålet har vi benyttet to fokusgrupper, gjennomført i juni 2022 og en landsrepresentativ spørreundersøkelse, gjennomført i oktober 2022. Ettersom temaet er omfattende og sammensatt, følges tematikken gjennom en «overvåkningskjede» bestående av tilkobling, data, sporing, personretting og til slutt overvåkning mer generelt.

Rapporten konkluderer med at forbrukere i dag utfordres av informasjonsoverflod, oppmerksomhetsjag, samtykketrøtthet, data-fatigue, algoritmeforvirring, personvernapati og digital resignasjon – men også av normalisering, aksept, rasjonalisering og tilfredshet med dagens overvåkningsbaserte systemer. Dette skaper en kompleks aura av ambivalens og usikkerhet, som gjør det svært krevende for forbrukere å navigere trygt i dagens vervåkningsøkonomi.
 
The background for this project is the extensive tracking, collection and commercial use of consumer data in today's digital society, a phenomenon referred to as the surveillance economy. In the report, we have taken Norwegian consumers' own experiences, attitudes, skills and practices related to surveillance-based services and marketing as a starting point. For this purpose, we have used two focus groups, conducted in June 2022, and a nationally representative survey, conducted in October 2022. As the topic is extensive and complex, the topic is followed through a "surveillance chain" consisting of connection, data, tracking, targeting and finally surveillance more generally. The report concludes that consumers today are challenged by an abundance of information, a fight for attention, consent exhaustion, data fatigue, algorithm confusion, privacy apathy and digital resignation - but also by normalization, acceptance, rationalization and satisfaction with today's surveillance-based systems. This creates a complex aura of ambivalence and uncertainty, which makes it challenging for consumers to navigate safely in today's surveillance economy.
 
Publisher
Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet
Series
SIFO-rapport;10-2022

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit