Komikerpodkast og presseetikk En kvantitativ undersøkelse av innholdet og parasosiale elementer i Tusvik & Tønne før og etter overgangen til Schibsted og PodMe
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3061456Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for dette masterprosjektet er komikerpodkast og presseetikk. Hensikten er å undersøke om innholdet i en komikerpodkast blir påvirket som følge av overgangen fra å være en uavhengig podkast, til å være redaktørstyrt og måtte forholde seg til Vær varsom-plakaten og presseetikk. Masterprosjektets mål er å undersøke på hvilken måte innholdet kan ha endret seg etter denne overgangen. I tillegg ønsker jeg å undersøke om overgangen og den eventuelle påvirkningen på innholdet har hatt en innvirkning på de parasosiale elementene i podkasten.
I dette masterprosjektet har jeg brukt kvantitativ innholdsanalyse, med komikerpodkasten Tusvik & Tønne som case. Tusvik & Tønne var lenge en uavhengig podkast som ikke måtte forholde seg til Vær varsom-plakaten. Uavhengige podkaster er regulert i svært liten grad, utenom at de må følge norske lover. I desember 2021 meldte Tusvik & Tønne sin overgang til Schibsteds eksklusive podkastplattform PodMe, som er redaktørstyrt og må forholde seg til Vær varsom-plakaten og redaktørplakaten.
Jeg har gjort et tilfeldig utvalg episoder. Utvalget består av totalt 24 episoder. Disse 24 episodene er delt inn i to tilfeldige utvalg – ett utvalg fra perioden før overgangen, og ett utvalg fra perioden etter overgangen. Det tilfeldige utvalget fra perioden før overgangen til PodMe og Schibsted består av 4 episoder fra 2015, 4 fra 2017 og 4 fra 2019. Utvalget fra perioden etter overgangen består av 12 episoder blant de 36 episodene som var publisert da utvalget ble gjort. Disse episodene er alle publisert i 2021 og 2022. Jeg har utformet kategorier basert på det teoretiske arbeidet, og deretter lyttet gjennom episodene og identifisert og registrert endringer i et kodeskjema.
Resultatene viser at innholdet har endret seg på noen punkter. Nedgangen er tydelig for kategoriene som berører det presseetiske. Blant annet har omtalen av offentlige personer hatt en nedgang på 51.5 prosent. Videre viser resultatene også at omtalen av barn gikk ned 54.55 prosent etter overgangen til PodMe. Når det kommer til funnene som berører det parasosiale har blant annet bruk av interne ord og uttrykk hatt en nedgang på 72.55 prosent, og omtalen av venner, familie og andre ikke-offentlige personer har hatt en nedgang på 66.67 prosent. Videre har spontanitet økt med 32.15 prosent.
Funnene kan tyde på at overgangen fra å være en uavhengig podkast, til å måtte forholde seg til Vær varsom-plakaten har påvirket hva de kan og hva de ikke kan snakke om i podkasten. Funnene viser i liten grad tegn til at overgangen til en redaktørstyrt publiseringsplattform har påvirket det parasosiale betraktelig.