Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstrem, Arild Julius
dc.date.accessioned2023-03-13T09:03:54Z
dc.date.available2023-03-13T09:03:54Z
dc.date.created2023-01-17T10:05:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBarn – forskning om barn og barndom i Norden. 2022, 40 (4), 21-36.en_US
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057849
dc.description.abstractMålet med denne studien er å undersøke hvilke strategier pedagoger i flerkulturelle barnehager bruker for å skape og opprettholde fellesskap mellom barna. Studien bygger på ni semistrukturerte, individuelle intervjuer med pedagogiske ledere i barnehager med en flerkulturell barnegruppe. Materialet er analysert ut fra Hannah Arendts begrep om makt, og resultatet viser at strategiene kan deles inn i tre typer: deltakelse fra pedagogen, øking av barnas kompetanse og tilpassing av fellesskapet. Studien viser at pedagoger kan bruke et spekter av mulige strategier som tilnærmer seg barnas fellesskap på distinkte måter. Jeg vier spesielt oppmerksomhet til behovet for en kritisk tilnærming til fellesskapets strukturer. The aim of this study is to explore the strategies of pedagogues in multicultural kindergartens, to create and maintain community among the children. The study is based on nine semi-structured, individual interviews with kindergarten teachers with a multicultural group of children. The material is analyzed using Hannah Arendt’s notion of power, and the results show that there are three different types of strategies: participation from the pedagogue, increasing the children’s competency, and adjustment of the communities. The study shows that pedagogues have access to a range of possible strategies, approaching the children’s communities in distinct ways. I pay special heed to the need for a critical approach to the structures of the communities.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesBarn – forskning om barn og barndom i Norden;Vol. 40, No. 4
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ bevare makt: Strategier med barns fellesskap i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Arild Julius Østremen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/barn.v40.5112
dc.identifier.cristin2108296
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.volume40en_US
dc.source.issue4en_US
dc.source.pagenumber21-36en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal