Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFadum, Aleksandra Hara
dc.contributor.authorTellefsen, Helga Kufaas
dc.date.accessioned2023-03-01T13:59:58Z
dc.date.available2023-03-01T13:59:58Z
dc.date.created2022-06-30T21:07:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk matematikkdidaktikk. 2022, 27 (2), 43-61.en_US
dc.identifier.issn1104-2176
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055061
dc.description.abstractVi ser på videreutdanningsstudentenes forståelse av algebraiske uttrykk og likhetstegnets betydning og hvilke didaktiske konsekvenser det kan få. Vi presenterer resultatene fra en algebraisk oppgave besvart av 82 norske lærere på videreutdanningskurs i matematikk, 5–10 (aldersgruppe 10–16 år). Vi har sett etter en forståelse av lærernes egne matematiske kunnskap, deres analyse av elevens løsning og tilbakemeldingen de ville gitt eleven. En tematisk analyse av lærernes skriftlige arbeid viste at lærerne sjelden identifiserte misoppfatning om likhetstegnet som et hinder for å løse en oppgave. Resultatene av denne studien kan forhåpentligvis fungere som et framstøt til å forbedre videreutdanning for matematikklærere i algebra.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNationellt centrum för matematikutbildningen_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk matematikkdidaktikk;27 (2)
dc.titleVidereutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebraen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://ncm.gu.se/e-nomad/
dc.identifier.cristin2036478
dc.source.journalNordisk matematikkdidaktikken_US
dc.source.volume27en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber43-61en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel