Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreasen, Kristina Johnsdatter
dc.contributor.authorHynne, Marie
dc.date.accessioned2023-02-16T09:48:29Z
dc.date.available2023-02-16T09:48:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051399
dc.description.abstractPersonvernforordningen trådte i kraft i 2018, og har som mål å sikre fysiske personer rett til vern av personopplysninger. I denne oppgaven, elevenes rett til vern av personopplysninger. Under og etter Corona-nedstengningen har skolene blitt mer digitale, og dette har ført til et økt fokus fra flere hold om hvordan elvers personvern blir ivaretatt. Gratis, digitale verktøy blir trukket frem som den største trusselen mot elevers personvern. Formålet med oppgaven er å få en forståelse for læreres kjennskap til personvernsforordningen, og hvordan lærerne bruker gratis, digitale verktøy. Oppgaven bruker PEAT-modellen, og Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) som teoretisk utgangspunkt, og for å si noe om lærerens kjennskap til ivaretakelsen av elevers personvern. Det er brukt kvantitativ metode, og gjennomført en spørreundersøkelse blant lærere i videregående skole i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Oppgaven viser at det er utstrakt bruk av gratis, digitale verktøy, og at verktøyene ser ut til å være en naturlig del av lærerens praksis. Verktøyene blir brukt for å øke elevenes engasjement og elevaktivitet. Flesteparten av verktøyene som er i bruk er ikke i tråd med personvernforordningen, og kan utgjøre en risiko for elever personvern. Oppgaven avdekker at læreres kjennskap til personvernforordningen er utilstrekkelig, og at det er et akutt behov for kompetansehevingstiltak. Skolene har ikke i god nok grad lykkes med sine tiltak for å sette lærerne i stand til å velge ut og bruke gratis, digitale verktøy. Det tas til orde for at det bør opprettes felles nasjonale løsninger som avgjør hvilke gratis digitale verktøy som kan brukes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectGDPRen_US
dc.subjectPersonvernforordningenen_US
dc.subjectDigital dømmekraften_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.titleLæreres kjennskap til personvernforordningen og bruk av gratis, digitale verktøy - En kvantitativ undersøkelse blant lærere i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber94en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record