Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbrahamsen, Lena
dc.contributor.authorAas, Marit
dc.date.accessioned2023-01-30T10:01:02Z
dc.date.available2023-01-30T10:01:02Z
dc.date.created2023-01-25T13:15:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022, 16 (2), 102-117.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047024
dc.description.abstractSkoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles gjennom veiledning eller coaching. I denne studien undersøker vi hva som skjer i en middels stor kommune i Norge når skoleeieren etablerer og iverksetter en veilederordning for å støtte skolenes ledergrupper i skoleutviklingsarbeidet. Innenfor rammen av aksjonsforskning undersøker vi hva som skjer når veilederteamene tar i bruk skolevurdering som redskap i oppstarten av veiledningsforløpet og skoleutviklingsarbeidet. Vi studerer også hvordan rektorenes respons på bruken av dette redskapet endrer veiledningspraksisen. Våre funn viser at vurderingen blir oppfattet som en kritikk av skolens praksis og fører til motstand hos ledergruppene. For å forstå og forklare det som skjer, drøfter vi funnene i lys av kulturhistorisk aktivitetsteori. Avslutningsvis peker vi på studiens implikasjoner i form av noen anbefalinger til andre som ønsker å støtte ledergrupper i arbeidet med skoleutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/3707
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVeiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstartenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/up.v16.3707
dc.identifier.cristin2114725
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber102-117en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal