Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDybvik, Hilde
dc.contributor.authorFodstad, Cecilie Dyrkorn
dc.contributor.authorJæger, Henriette
dc.date.accessioned2023-01-09T16:38:01Z
dc.date.available2023-01-09T16:38:01Z
dc.date.created2022-11-02T11:17:56Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042093
dc.description.abstractStudien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale på 27 ti-minutters sekvenser. Filmene stammer fra forskningsprosjektet Blikk for barn (2012–2017), og viser ulike situasjoner på småbarnsavdelinger med varierende samspill rundt bøker. Artikkelen undersøker hvordan og i hvilken grad personalet griper mulighetene for å skape lesestunder med de yngste barna og slik oppnå felles oppmerksomhet – «joint attention» (Tomasello, 1999). Funnene viser at det bare i seks av de 27 videosekvensene dannes en lesestund med felles oppmerksomhet. Forholdet mellom den ansattes rolle og ansvar som litteraturformidler på den ene siden, og barns medvirkning på den andre, er sentralt i diskusjonen. Artikkelen argumenterer for at det å legge til rette for felles oppmerksomhet kan være en måte å sørge for barns medvirkning på, fordi det innebærer å fange opp hva de yngste barna, med sin multimodale uttrykksform (Thuresson, 2021), engasjerer seg i, og anerkjenne at en lesestund er en verdifull fellesaktivitet som ikke etableres av seg selv. This study examines reading practices in Early Childhood Eduacation and Care (ECEC) with focus on interactions taking place between the pedagogical staff and children in different reading situations, limited to young children (0–3 years). The discussions are based on a video material of 27 ten-minute sequences where all orginate from the research project Searching for qualities. All the sequences include pedagogical staff and children under the age of three dealing with books in some way. The article investigates how, and to what extent, the staff seizes the opportunities for a story time to take place and thereby achieve «joint attention» (Tomasello, 1999). A result is that story times with joint attention only occur in six of the sequences. The relationship between, on one hand, the employee’s role and responsibility as a storyteller and, on the other, children’s participation, is a central part of the discussion. The article argues that facilitating joint attention can be a way to ensure children’s participation. This is because it involves capturing what the youngest children, with their multimodal form of expression (Thuresson, 2021), engage in and recognize. We argue that a story time is a valuable joint activity, but that it is not established without an effort.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk,en_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk Barnehageforskning;Vol. 19, No. 3
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFelles oppmerksomheten_US
dc.subjectLesestunderen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.subjectSmåbarnsavdelingeren_US
dc.subjectChildren’s participationen_US
dc.subjectJoint attentionen_US
dc.subjectStory timeen_US
dc.subjectToddlersen_US
dc.titleGripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagenen_US
dc.title.alternativeSeizing the opportunities? Story time with toddlers in kindergartenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Hilde Dybvik, Cecilie Fodstad & Henriette Jægeren_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v19.314
dc.identifier.cristin2067863
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber42–58en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal