Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Kari
dc.contributor.authorHaaland, Grete
dc.contributor.authorMøller, Ellen
dc.contributor.authorVagle, Inger
dc.date.accessioned2023-01-04T12:40:29Z
dc.date.available2023-01-04T12:40:29Z
dc.date.created2020-11-07T10:45:50Z
dc.date.issued2020-11-06
dc.identifier.citationSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2020, 5 (1), 145-166.en_US
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040947
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene i tre fylker i Norge, samt hvordan yrkesfaglærere kan bidra til å skape bedre kjønnsbalanse i yrkesopplæringen. Mangel på reell valgfrihet i yrkesopplæring og arbeidsliv er fremdeles en samfunnsutfordring. Det er i liten grad lagt til rette for at verken jenter eller gutter kan være minoriteter i yrkesopplæringen og i arbeidslivet. #metoo har ført til økt åpenhet rundt kjønnsubalanse og har satt denne problematikken på dagsordenen også i det yrkesfaglige utdanningsfeltet. I artikkelen besvares følgende problemstilling: Hvordan kan kjønn som minoritet ivaretas i yrkesopplæringen? Artikkelens utgangspunkt er en tematisk analyse av resultater fra en dialogkonferanse for fagar-beidere, lærere og rådgivere i videregående opplæring, samt nasjonale føringer og lokale planer som legger føringer for yrkesfaglærerutdanningene. Datagrunnlaget fra dialogkonferansen er basert på deltagernes egne erfaringer med yrkesopplæringen. De politiske føringene om arbeid for bedre kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv videreføres i svært liten grad i planer for praktisk- pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) og treårig yrkesfaglærerutdanning (YFL). Dette kan føre til at yrkesfaglærere utvikler liten bevissthet rundt utfordringer knyttet til dette feltet, samt hvordan de profesjonsfaglig kan håndtere disse. Funnene drøftes i forhold til relevant teori og nyere kjønnsforskning på feltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFagopplæringen_US
dc.subjectYrkesfaglærerutdanningen_US
dc.subjectKjønnsbalanseen_US
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectLikestillingen_US
dc.titleKjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2020 Kari H. Hansen, Grete Haaland, Ellen Møller, Inger Vagleen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/sjvd.3715
dc.identifier.cristin1845818
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utviklingen_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber145-166en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal