Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTilden, Terje
dc.contributor.authorSolem, May-Britt
dc.contributor.authorThuen, Frode
dc.contributor.authorLorås, Lennart
dc.contributor.authorStokkebekk, Jan
dc.contributor.authorWhittaker, Kristoffer
dc.date.accessioned2022-12-30T13:08:47Z
dc.date.available2022-12-30T13:08:47Z
dc.date.created2022-12-07T14:02:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFokus på familien. 2022, 4 315-333.en_US
dc.identifier.issn0332-5415
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040091
dc.description.abstractI denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet fra ideologi og filosofi på bekostning av eksisterende empiri. Vi drøfter mulige årsaker til en slik skjevhet, som har blitt ekstra tydelig i de senere års akademisering av familieterapifeltet, noe som innebærer høyere krav til vitenskapelige kunnskapsreferanser. Artikkelen påpeker at deler av fagfeltet har en preferanse for kunnskap fra kvalitative studier framfor kvantitative. Dette problematiseres, dels begrunnet med metodelæren, dels ut fra den skjevhet dette innebærer for kunnskapstilførsel til studenter og systemiske praktikere. Følgen av en slik preferanse kan være at den systemiske praktiker mangler vesentlig kunnskap, det stimuleres ikke til å gjennomføre eller delta i kvantitative studier, og en risikerer at faget sett utenfra ikke blir tatt på alvor. Dette problemet aktualiserer et skjerpet fokus på fagfeltets grunnlagstenkning og sentrale politiske, etiske og faglige føringer. Som svar på dette presenterer artikkelen interaktiv konstruktivisme og kritisk realisme og foreslår disse som det styrende paradigmet for systemisk praksis. Vi argumenterer for at dette kan fjerne en ideologisk begrunnet dikotomi mellom typer kunnskap og forskningsdesign og redusere avstanden mellom forsker og kliniker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.subjectKritisk realismeen_US
dc.subjectKunnskapsbasert praksisen_US
dc.subjectIntegrativ systemisk praksisen_US
dc.titleÅ ta empirien på alvor v.2.0.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/fokus.50.4.5
dc.identifier.cristin2090122
dc.source.journalFokus på familienen_US
dc.source.volume4en_US
dc.source.pagenumber315-333en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel