dc.contributor.author | Bjørnestad, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Myrvold, Trine M. | |
dc.contributor.author | Dalland, Cecilie P. | |
dc.contributor.author | Hølland, Silje | |
dc.contributor.editor | Hølland, Silje | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T13:35:41Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T13:35:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-2-8364-450-0 | |
dc.identifier.issn | 2535-6992 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3036816 | |
dc.description.abstract | Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole (L97) til dagens læreplan LK20 (Fagfornyelsen). I rapporten kartlegger vi hva som karakteriserer dagens klasseromspraksiser og trekk ved førsteklasse, samt hvilken styring og satsning som gjøres på arbeidet med de yngste elevene fra skoleleiere og skolelederes side.
Rapporten belyser følgende fem sentrale forskningsspørsmål:
i. I hvilken grad og hvordan styrer skoleeier og skoleledere arbeidet med de yngste elevene?
ii. Hvordan arbeider skoleeiere, skoleledere og lærere for å sikre gode overganger mellom barnehage og skole?
iii. Hva kjennetegner organisering og undervisningsformer i dagens førsteklasserom?
iv. Hvilke endringer i trekk ved førsteklasse har skjedd de siste 20 årene?
v. Hvordan tolker skoleeiere, skoleledere og lærere Fagfornyelsens (LK20) betydning for de yngste elevene? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7. | |
dc.subject | yngste barna i skolen | en_US |
dc.subject | tilrettelegge | en_US |
dc.subject | ivareta behov | en_US |
dc.subject | pedagogiske praksiser | en_US |
dc.subject | førsteklasse | en_US |
dc.subject | seksårsreformen | en_US |
dc.subject | skoleeier | en_US |
dc.subject | skoleleder | en_US |
dc.subject | overgang barnehage og skole | en_US |
dc.subject | organisering | en_US |
dc.subject | undervisningsformer | en_US |
dc.subject | Fagfornyelsen LK20 | en_US |
dc.title | "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover? | en_US |
dc.title.alternative | En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.source.pagenumber | 193 | en_US |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet 2019/2647: Evaluering av seksårsreformen og «Klasserommets praksisformer 20 år senere – en evaluering av seksårsreformen (Reform 97) og de yngste barnas skolehverdag» [Klassprax20] | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |