Ledelse av ansatte på hjemmekontor - Hvordan kan fjernledere tilrettelegge for motiverte ansatte på hjemmekontor?
Bachelor thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036072Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SAM - Handelshøyskolen [427]
Sammendrag
Vår bacheloroppgave er skrevet i sluttfasen av en omfattende pandemi som har preget vår hverdag i lang tid. Samfunnet ble snudd på hodet, som medførte store begrensinger for fysisk kontakt. Nedstengningen av samfunnet førte til en annerledes arbeidshverdag. Dette har ført til vår interesse for hvordan COVID-19 pandemien har påvirket motivasjonen til ansatte på hjemmekontor. Videre har dette ledet til utformingen av vår problemstilling «Hvordan kan fjernledere tilrettelegge for motiverte ansatte på hjemmekontor?».
For å undersøke problemstillingen, valgte vi å benytte oss av et systematisk litteratursøk. Metodevalget ble gjort på bakgrunn av tiden til rådighet og problemstillingens ordlyd. Tre ulike lederstiler ble fremhevet gjennom våre funn. Transformasjonsledelse, myndiggjørende ledelse og dirigerende ledelse. De ulike lederstilene ble sett i sammenheng med motivasjonsteori. Indre og ytre motivasjon, autonom og kontrollerende motivasjon, selvbestemmelsesteori og to-faktors-modellen ble brukt for å påpeke sammenhengen mellom bruk av lederstil og motivasjonspåvirkning.
Funnene våre viser at en ledelsesatferd som vektlegger involvering av de ansatte, delegering av beslutningsmakt og fokus på ansattes behov vil øke den autonome motivasjonen til de ansatte. Dermed vil lederstiler som legger vekt på de ansattes mulighet for selvbestemmelse være best egnet ved fjernledelse, for å øke den autonome motivasjonen. Våre funn viser derfor viktigheten av lederens rolle. En leder som prioriterer god kommunikasjon og utfører behovsanalyser av ansattes emosjonelle behov vil tilrettelegge for økt motivasjon for arbeidsstyrken.