Hvordan etablerer norske motebedrifter seg internasjonalt?
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030719Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg norske motebedrifter og deres
internasjonaliseringsprosess. Den norske motebransjen presterer dårligst i Skandinavia
(Statista, 2021). I tillegg lykkes svært få selskaper med å etablere seg internasjonalt
uavhengig av bransje (Stadler, Mayer og Hautz, 2015). Et interessant funn i forhold til norsk
eksport er at den norske eksporten av klær og tekstil økte med 6,5% i 2019, mens den totale
norske eksporten falt med 15% i samme periode. Den norske moteindustrien hadde i tillegg
omsetningsrekord på 935.339.000 kr. i 2020 (Ekspertintervju, 2022). Selv om det ut ifra
forskning ser ut til at få bedrifter lykkes med å etablere seg internasjonalt, finnes det klare
teoretiske rammeverk som kan bidra til internasjonal suksess.
Gjennom en flercasestudie har vi samlet inn data fra åtte norske motebedrifter gjennom
semistrukturerte intervjuer. Formålet med denne studien er å skape en forståelse av hvordan
norske motebedrifter etablerer seg i utenlandske markeder. Studien tar utgangspunkt i sentral
teori som omhandler bedrifters internasjonaliseringsprosess, og besvarer følgende
problemstilling: “I hvilken grad følger norske motebedrifter det gjeldende teoretiske
rammeverket, når de etablerer seg utenfor landegrensen?”
For å besvare oppgavens problemstilling, har vi basert studien på fem ulike
forskningsspørsmål som omhandler norske motebedrifters motivasjon, inngangsmodus,
markedsseleksjon, nettverk og kritiske suksessfaktorer. Studien indikerer at motebedriftene i
stor grad følger det gjeldende teoretiske rammeverket vedrørende en proaktiv tilnærming,
inngangsmodus og nettverk. Derimot følger de i mindre grad rammeverket som omhandler
markedsseleksjon. Vi mener at studien gir en god pekepinn på hvordan norske motebedrifter
etablerer seg internasjonalt. Imidlertid ønsker vi å oppfordre til videre forskning på området.