CSR i små og mellomstore bedrifter. En kvalitativ casestudie av CSR i softwarebransjen
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030532Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien utforsker samfunnsansvaret til små og mellomstore bedrifter innen software i
Norge, og forsøker å svare på følgende problemstilling: Hvilken tilnærming har små og
mellomstore bedrifter til CSR, og hvordan kan dette forstås i sammenheng med utfordringene
som SMB-er står overfor? Vår kvalitative casestudie består av åtte individuelle
dybdeintervjuer med fire forskjellige bedrifter. Vi har forsøkt å plassere bedriftene i fire
tilnærminger til CSR: overfladisk, utilstrekkelig, strategisk og genuin, basert på hvordan
bedriftene forstår og utøver sitt samfunnsansvar, tiltakene som er implementert og
motivasjonen bak. Med unntak av èn bedrift, finner vi at SMB-ene i hovedsak retter
oppmerksomheten mot den sosiale dimensjonen av samfunnsansvaret, og til interessentene
som er de nærmest: lokalsamfunnet og ansatte. Mindre oppmerksomhet gis tiltak rettet mot
miljøet, og vi finner tegn på at det er mindre bevissthet rundt klimaavtrykket til
softwarebedrifter.
Det foreligger en forventning om at bedriftenes utfordringer har bakgrunn i sin størrelse eller
manglende ressurser. Denne studien avdekker derimot at de største utfordringene er
fraværet av viten om hvordan ansvaret skal utøves, og manglende eksisterende veiledning
med SMB-er som utgangspunkt. Det er enighet blant bedriftene i studien at å forstå hva
samfunnsansvar er, og hva det innebærer for egen bedrift, er et stort hinder i seg selv. Vi
finner at dette kan hindre at CSR påvirker bedriftenes kjerneaktiviteter, samt kan holde
bedriftene tilbake fra å utøve ansvaret på en adekvat måte overfor deres respektive
interessenter.
Av vår kunnskap eksisterer det mindre forskning på CSR i små og mellomstore bedrifter, og
enda mindre av bedrifter i den norske konteksten. Denne studien er skrevet med et ønske
om å bidra til mer kunnskap og innsikt i hvordan SMB-er opplever deres samfunnsansvar, og
deres bidrag mot en mer bærekraftig utvikling. Funnene og konklusjonene speiler et behov for
mer forskning, men også mer veiledning og bevisstgjøring av samfunnsansvaret. Hvordan
SMB-er skal forstå CSR må tydeliggjøres slik at forventningene til deres interessenter kan
oppfylles, fordelene høstes, og også de minste kan være med på å ta sin del av
samfunnsansvaret. This study explores how small and medium sized enterprises within software in Norway,
approach their corporate social responsibility and the barriers that go along with it. Our
qualitative case study consists of eight individual in-depth interviews with four different
companies. By looking at their understanding of the concept, the activities implemented in
their business and their motivation for doing so, we tried placing the businesses within four
categories of CSR: CSR as window dressing, impotent, strategic and genuine. With the
exception of one business, we find that these enterprises devote their attention mainly to the
social dimension of CSR, and to the stakeholders closest to home in proximity: their local
community and their employees. We found there to be less of an awareness of their
environmental impact and environmental practices were less prominent of the activities that
the businesses implement as part of their CSR agenda.
There is an expectation that the challenges that SMEs face are due to their size or sheer lack
of resources. However, by the results of this study we discover that the biggest challenges of
them all are the absence of guidance, and knowledge on how-to. There is a consensus
among the enterprises in this study that grasping the concept of corporate social
responsibility is a challenge in itself, and we find that this can hinder the enterprises from
fulfilling their responsibility in an adequate manner to their respective stakeholders. Due to
these barriers we find that these businesses are approaching CSR in different ways, and that the challenges identified can contribute to explain their approach to CSR and to the extent that
their practices affect their core activities.
Within our knowledge there is far less research on CSR in small and medium sized
enterprises and even less of enterprises in the Norwegian context. This study was written on
the basis of gaining more knowledge and insight as to how SMEs are experiencing their
responsibility and their contribution to society and sustainability. The findings of and the
conclusion of this study calls for more research, but also more guidance as well as
awareness of the business case for corporate social responsibility in SMEs so that the
expectations of the businesses stakeholders can be met and the benefits of this responsibility
can be reaped.