Show simple item record

dc.contributor.advisorTobiassen, Anita Ellen
dc.contributor.authorGrane, Sigrid Thorsnes
dc.contributor.authorMolland, Maria Flåten
dc.date.accessioned2022-11-08T07:28:30Z
dc.date.available2022-11-08T07:28:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030532
dc.description.abstractDenne studien utforsker samfunnsansvaret til små og mellomstore bedrifter innen software i Norge, og forsøker å svare på følgende problemstilling: Hvilken tilnærming har små og mellomstore bedrifter til CSR, og hvordan kan dette forstås i sammenheng med utfordringene som SMB-er står overfor? Vår kvalitative casestudie består av åtte individuelle dybdeintervjuer med fire forskjellige bedrifter. Vi har forsøkt å plassere bedriftene i fire tilnærminger til CSR: overfladisk, utilstrekkelig, strategisk og genuin, basert på hvordan bedriftene forstår og utøver sitt samfunnsansvar, tiltakene som er implementert og motivasjonen bak. Med unntak av èn bedrift, finner vi at SMB-ene i hovedsak retter oppmerksomheten mot den sosiale dimensjonen av samfunnsansvaret, og til interessentene som er de nærmest: lokalsamfunnet og ansatte. Mindre oppmerksomhet gis tiltak rettet mot miljøet, og vi finner tegn på at det er mindre bevissthet rundt klimaavtrykket til softwarebedrifter. Det foreligger en forventning om at bedriftenes utfordringer har bakgrunn i sin størrelse eller manglende ressurser. Denne studien avdekker derimot at de største utfordringene er fraværet av viten om hvordan ansvaret skal utøves, og manglende eksisterende veiledning med SMB-er som utgangspunkt. Det er enighet blant bedriftene i studien at å forstå hva samfunnsansvar er, og hva det innebærer for egen bedrift, er et stort hinder i seg selv. Vi finner at dette kan hindre at CSR påvirker bedriftenes kjerneaktiviteter, samt kan holde bedriftene tilbake fra å utøve ansvaret på en adekvat måte overfor deres respektive interessenter. Av vår kunnskap eksisterer det mindre forskning på CSR i små og mellomstore bedrifter, og enda mindre av bedrifter i den norske konteksten. Denne studien er skrevet med et ønske om å bidra til mer kunnskap og innsikt i hvordan SMB-er opplever deres samfunnsansvar, og deres bidrag mot en mer bærekraftig utvikling. Funnene og konklusjonene speiler et behov for mer forskning, men også mer veiledning og bevisstgjøring av samfunnsansvaret. Hvordan SMB-er skal forstå CSR må tydeliggjøres slik at forventningene til deres interessenter kan oppfylles, fordelene høstes, og også de minste kan være med på å ta sin del av samfunnsansvaret.en_US
dc.description.abstractThis study explores how small and medium sized enterprises within software in Norway, approach their corporate social responsibility and the barriers that go along with it. Our qualitative case study consists of eight individual in-depth interviews with four different companies. By looking at their understanding of the concept, the activities implemented in their business and their motivation for doing so, we tried placing the businesses within four categories of CSR: CSR as window dressing, impotent, strategic and genuine. With the exception of one business, we find that these enterprises devote their attention mainly to the social dimension of CSR, and to the stakeholders closest to home in proximity: their local community and their employees. We found there to be less of an awareness of their environmental impact and environmental practices were less prominent of the activities that the businesses implement as part of their CSR agenda. There is an expectation that the challenges that SMEs face are due to their size or sheer lack of resources. However, by the results of this study we discover that the biggest challenges of them all are the absence of guidance, and knowledge on how-to. There is a consensus among the enterprises in this study that grasping the concept of corporate social responsibility is a challenge in itself, and we find that this can hinder the enterprises from fulfilling their responsibility in an adequate manner to their respective stakeholders. Due to these barriers we find that these businesses are approaching CSR in different ways, and that the challenges identified can contribute to explain their approach to CSR and to the extent that their practices affect their core activities. Within our knowledge there is far less research on CSR in small and medium sized enterprises and even less of enterprises in the Norwegian context. This study was written on the basis of gaining more knowledge and insight as to how SMEs are experiencing their responsibility and their contribution to society and sustainability. The findings of and the conclusion of this study calls for more research, but also more guidance as well as awareness of the business case for corporate social responsibility in SMEs so that the expectations of the businesses stakeholders can be met and the benefits of this responsibility can be reaped.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectCSRen_US
dc.subjectSamfunnsansvaren_US
dc.subjectTrippel bunnlinjeen_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectSMBen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectInteressenten_US
dc.titleCSR i små og mellomstore bedrifter. En kvalitativ casestudie av CSR i softwarebransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record